Tot wel 5 kilo afvallen in 5 dagen met het vasten nabootsend dieet!

Gemiddelde leestijd: 12 minuten
vasten nabootsend dieet linksboven meer water drinken

Het vasten nabootsend dieet is een dieet om van binnenuit je lichaam te herstellen en verjongen. Het is voor iedereen geschikt die actief bezig wil zijn met zijn of haar gezondheid en je gezondheid wil optimaliseren. Je kunt met het vasten nabootsend dieet zelf een bijdrage leveren aan het herstellen van een al dan niet uitgeput lichaam en kunt hiermee tot wel 5 kilo afvallen in 5 dagen.

Vasten is gezond, dat is bij de meeste mensen inmiddels wel bekend. Het langdurige vasten zorgt er namelijk voor dat je lichaam overschakelt op autofagie: een natuurlijk en gereguleerd proces waarbij bepaalde componenten van een cel – zoals beschadigde eiwitten of lichaamsvreemde deeltjes – afgebroken worden (bron Wikipedia). Door enkele dagen niets te eten, kun je dit proces activeren.

Gezondheidsblogger Jan Klein Poelhuis ging de uitdaging aan om langdurig niet te eten en schreef hier een interessant artikel over. Hij at 3 dagen niet en dronk niets anders dan water, thee of koffie. Zelf leek mij dit ook wel wat om te proberen, maar langer dan een dag hield ik dat niet vol.

Tot ik op het vasten nabootsend dieet stuitte en erachter kwam dat je de autofagie hiermee ook kunt activeren. Daarnaast zijn de andere voordelen die het dieet met zich meebrengt ronduit fenomenaal te noemen! Hier lees je dan ook alles over in dit artikel, maar eerst neem ik je mee in het lang leven dieet van Valter Longo, hier is het vasten nabootsend dieet uit ontstaan.

Inhoudsopgave

Het vasten nabootsend dieet als onderdeel van het lang leven dieet

Het vasten nabootsend dieet is een onderdeel van het lang leven dieet. Nu geloof ik zelf niet in het volgen van een ‘dieet’, maar dit ligt bij het lang leven dieet genuanceerder. Het lang leven dieet heeft dan wel dieet als naam, eigenlijk moet je het zien als leefwijze met als doel om gezond en lang te blijven leven.

Want wat je eet bepaalt hoe gezond je bent en hoe lang je leeft, stelt dr. Valter Longo. Dr. Valter Longo doet al ruim 25 jaar wetenschappelijk onderzoek op het gebied van voeding en onderzoekt het verband tussen voeding en o.a. gezondheid. TIME Magazine riep hem in 2018 uit tot één van de meest invloedrijke mensen in de gezondsheidszorg.

En persoonlijk is dat wat mij het meest intrigreerde. Want om af te vallen, zijn er verschillende manieren en daarmee ook succesverhalen. Zoals het succesverhaal van Marjolein: 12 kilo afvallen binnen één maand! Of een ketogeen dieet, ook wel ketodieet genoemd of keto lifestyle. Dit is een extreme vorm van koolhydraatarm eten volgens het voedingscentrum.

9 kilo afvallen is wat mij zelf lukte binnen 9 weken door het regelmatig overslaan van mijn ontbijt, volgens het 16:8 vastprincipe. Maar hoe gezond zijn deze verschillende leefstijlen op de lange termijn? Hoe bepaal je wat voor jou het beste is, naar wie luister je?

Waarom het lang leven dieet onderscheidend is

Valter Longo schreef een boek over het lang leven dieet en 100% van de royalty’s wordt gedoneerd aan goede doelen. Er is dus geen enkele sprake van een persoonlijk belang, wat de man in mijn ogen erg siert. Daarnaast is het lang leven dieet gebaseerd op 5 pijlers, waar andere diëten of leefwijzen slechts op 1 of 2 van deze pijlers zijn gebaseerd.

1. Fundamenteel/juventologisch onderzoek

Onder fundamenteel en juventologisch onderzoek wordt verstaan: de wetenschap van het jong blijven. Dr. Valter Longo en zijn team hebben o.a. dierproeven gedaan om te kunnen bepalen of een dieet de levensduur daadwerkelijk kan verlengen. Maar dieren zijn natuurlijk geen mensen.

De resultaten uit de dierproeven konden dus niet één op één worden overgenomen om een eventueel verlengende levensduur bij mensen te bepalen. Uiteindelijk hebben de resultaten hieruit de basis gevormd voor klinische studies en kon hierdoor een effect worden aangetoond van het vasten nabootsend dieet tijdens een kankerbehandeling.

2. Epidemiologie

De epidemiologie is de wetenschappelijke studie van het vóórkomen en de verspreiding van ziekten binnen en tussen populaties. Epidemiologie betekent letterlijk “datgene wat er over het volk ligt”. Het heeft de specifieke betekenis gekregen van “datgene wat er aan ziekte onder het volk is”. (bron Wikipedia)

Wanneer er uit het fundamentele en juventologisch onderzoek bepaalde hypotheses rollen, is het essentieel deze te testen. De hypothese moet worden bevestigd vanuit epidemiologisch onderzoek, anders heeft de hypothese geen enkele waarde. Zo verkreeg dr. Valter Longo enorm veel inzicht in de gezondheidsgevolgen van gedrag in grote groepen mensen die bij elkaar op dezelfde plaats leven.

3. Klinische studies

Uiteindelijk moet een hypothese die voortkomt uit het fundamentele en juventologisch onderzoek, die epidemiologisch is bevestigd, getest worden door middel van klinische studies. Aan een klinische studie nemen daadwerkelijk patiënten of proefpersonen deel. Op deze manier kan de werkzaamheid worden aangetoond.

4. Onderzoek onder 100-plussers

Wanneer aan de eerste 3 pijlers is voldaan, zegt dit nog steeds niets over de effecten op de lange termijn en of het überhaupt is vol te houden voor de rest van je leven. Onderzoek in regio’s waarin relatief gezien veel 100-plussers wonen (zoals Cardanië en Sicilië in Italië en Okinawa in Japan) tonen de overeenkomsten in de diëten aan: vooral plantaardig, met veel noten en wat vis, weinig eiwitten, suikers en verzadigde vetten en tot slot rijk aan complexe koolhydraten. (bron: Het Lang Leven Dieet van Valter Longo)

lang leven dieet oude gelukkig mevrouw

5. Onderzoek van complexe systemen

Onder deze pijler wordt het menselijk lichaam verstaan, wat een zeer complex systeem is. Door het menselijk lichaam te vergelijken met een ander complex systeem, kun je de complexiteit vereenvoudigen. Zo vergelijkt dr. Valter Longo ons menselijk lichaam met een auto.

Het menselijk lichaam moet net als een auto worden onderhouden. Wanneer een auto niet of slecht wordt onderhouden, zal deze naarmate de auto ouder wordt steeds meer kuren krijgen. Zo hebben 65-plussers ook meer voedsel en vooral meer eiwitten nodig. En zo kan het menselijk lichaam op verschillende gebieden worden vergeleken met een auto.

Wat is het lang leven dieet?

In de oertijd was er soms voedsel aanwezig in overvloed. Dit werd afgewisseld met tijden van schaarste, waarin er niet of nauwelijks voedsel te vinden was in de natuur. Onze genen zijn nog precies afgestemd op deze wisselingen in het aanbod van voedsel en het gebrek eraan.

Het niet kunnen eten vanwege een gebrek aan voedsel wordt heden ten dage ook wel vasten genoemd. Wanneer ons lichaam geen voedingsstoffen van buitenaf krijgt, is ons lichaam zo gemaakt dat het binnen het lichaam zelf op zoek gaat naar energie. Ons lichaam kan energie halen vanuit de opgeslagen vetreserves en door het recyclen van bepaalde beschadigde cellen, waardoor er eiwitten vrijkomen.

Op deze manier zorgt het vasten voor onderhoud en vernieuwing van de lichaamscellen. In de huidige tijd zijn we grootgebracht met meerdere eetmomenten per dag. Dit is er als het ware vanaf kleins af aan ingestampt en wordt door de meeste mensen dan ook als de standaard beschouwd. Dit is dan ook het verdienmodel van de voedingsindustrie die hier op een slinkse wijze op inspeelt.

Het lang leven dieet gaat van het principe uit ‘je bent wat je eet’.

Tot wel 5 kilo in 5 dagen afvallen met het vasten nabootsend dieet

Wanneer je begint met vasten nabootsend dieet kun je snel en eenvoudig tot wel 5 kilo in 5 dagen afvallen. Het is een hele makkelijke manier om in een paar dagen tijd wat overtollige kilo’s kwijt te raken en voel je je na 5 dagen een stuk fitter. Het is geen goedkope manier om af te vallen, maar wel een methode waarmee je op een verantwoorde manier snel en eenvoudig kunt afvallen.

Andere voordelen van het vasten nabootsend dieet

  1. Snel en eenvoudig afvallen tot wel 5 kilo in 5 dagen.
  2. Herstelt en verjongt je lichaam van binnenuit. Dit proces wordt ook wel autofagie genoemd.
  3. Naast gewichtsverlies, kun je hiermee specifiek je buikvet verminderen.
  4. Ondersteunt een gezonde bloedsuikerspiegel.
  5. Zorgt ervoor dat je gemakkelijker in ketose raakt.
Chantal Duyvesteijn
Het aanpassen van je voeding is slechts een onderdeel om af te vallen en je centimeters kwijt te raken. Zorg dat je bewuste en onbewuste op 1 lijn komen te liggen door middel van (zelf)hypnose. Ik heb een gratis E-book geschreven waarin ik 85 super waardevolle tips met je deel om af te vallen zonder dieet en op gewicht te blijven. De tips uit dit boek zorgen er niet alleen voor dat je kunt afvallen, maar ook dat je beter gaat slapen, dat je veel meer energie krijgt en lekkerder in je vel gaat zitten! Met deze tips ben ik zelf 11 kilo afgevallen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.