De 11 beste manieren om je vetverbranding te versnellen!

Gemiddelde leestijd: 14 minuten
11 manieren om vetverbranding te versnellen het cijfer 11

Je vraagt je af hoe je je vetverbranding kunt versnellen. Het verbranden van vet kan een enorme uitdaging zijn. Wat het doel dan ook is, of je nu je algemene gezondheid wilt verbeteren of wilt afvallen. Er zijn namelijk tal van factoren die het gewichts- en vetverlies beïnvloeden, zoals het eten van de juiste voeding en lichaamsbeweging.

Gelukkig zijn er eenvoudige manieren om je vetverbranding te versnellen. In dit artikel lees je de 11 beste manieren om snel vet te verbranden die gewichtsverlies zullen bevorderen. Lees snel verder!

Inhoudsopgave

1. Activeer bruine vetcellen

Bruin vet wordt ook wel ‘vetverbrandend’ vet genoemd. Het zorgt ervoor dat je dagelijks wel 225 extra calorieën kunt verbranden! Wanneer je wordt geboren, beschik je over een van nature aanwezige voorraad bruine vetcellen. Bruin vet stelt je in staat je lichaam warm te houden.

Het is daarom een prachtig ontworpen mechanisme door moeder natuur. Baby’s zijn nog niet in staat zichzelf warm te houden, omdat ze nog niet kunnen bewegen. De bruine vetcellen zorgen ervoor dat het baby’tje het lekker warm krijgt, zonder daarvoor te hoeven bewegen.

5 tips om met bruin vet je vetverbranding te versnellen

  1. Leg een in een handdoek gewikkelde ijszak in je nek voor 20 tot 30 minuten, doe dit 2-3 keer per week.
  2. Drink iedere ochtend na het opstaan een halve liter water vanuit de koelkast.
  3. Spoel na het douchen minimaal 2 minuten af met koud water en zet de kraan op de koudste stand.
  4. Kleed je in de winter net als in de zomer, niet te warm dus.
  5. Neem af en toe een ijsbad (doe dit alleen onder begeleiding van een professional).

In het artikel over bruin vet activeren kun je meer over bruin vet lezen.

2. Eet maximaal 3 maaltijden per dag

Het zou beter zijn om meerdere kleine porties per dag te eten. Wanneer je je vetverbranding wilt versnellen, kun je dit beter NIET doen! Houd je daarom aan 3 maaltijden per dag (ontbijt, lunch en avondeten). Wanneer je heel de dag door kleine porties eet op een dag gebruikt je lichaam die koolhydraten als energie en zul je niet in de vetverbrandingsmodus komen.

3. Sla minimaal 3 keer per week je ontbijt over

Het overslaan van je ontbijt wordt ook wel vasten genoemd. Wanneer je je ontbijt overslaat en tenminste 16 uur lang niets gegeten hebt, schakelt je lichaam over op vetverbranding. Hiermee stimuleer je tevens je overlevingsgenen.

Durf honger te hebben! Wanneer je een gevoel van honger hebt, heeft dit een functie. Je lichaam gaat dan op zoek naar brandstof om te verbranden.

In de praktijk komt dit neer op na 18:00 ‘s-avonds niets meer eten tot de volgende dag 12:00. Je slaat je ontbijt over en start minimaal 3 keer per week met de lunch in plaats van het ontbijt. In het artikel afvallen door vasten lees je meer over de gezondheidsvoordelen van vasten.

4. Ga bewegen op een nuchtere maag

Wanneer je 3 keer in de week je ontbijt overslaat en ook nog eens op een nuchtere maag gaat sporten of bewegen, kun je je vetverbranding optimaal versnellen. Het verbetert daarnaast ook nog eens de insulinegevoeligheid. Je kunt beter bewegen vóór je ontbijt dan erna. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat je vetverbranding 33% hoger ligt wanneer je op een nuchtere maag beweegt dan wanneer je na je ontbijt gaat bewegen.

je vetverbranding versnellen doe je door op een nuchtere maag te bewegen

Je dwingt door nuchter te bewegen je lichaam om over te schakelen op de vetverbranding als energiebron. Er is namelijk geen voedsel meer aanwezig in je maag en de suikervoorraden in de lever en spieren zijn zo goed als leeg. Bewegen op een nuchtere maag is iets wat bij onze genetische blauwdruk past. Toen de mens nog leefde als jagers en verzamelaars gingen zij immers eerst op zoek naar voedsel, voordat er überhaupt gegeten kon worden.

5. Vermijd langdurig stilzitten en beweeg dagelijks tenminste een uur

Ons lichaam is niet gemaakt om veel en langdurig stil te zitten, maar juist de hele dag door te bewegen. De officiële bewegingsrichtlijn schrijft voor om 5 dagen in de week een half uur matig intensief te bewegen. Wanneer je je hieraan houdt, is het vele stilzitten nog steeds een risicofactor.

Met andere woorden, met 2,5 uur matig intensieve beweging per week kun je de schade van langdurig stilzitten bij lange na niet compenseren. Wanneer je aan het werk bent is het belangrijk om ieder half uur je werk even te onderbreken en minimaal 1 minuut te bewegen. Daarnaast is het van belang om dagelijks een uur te bewegen wanneer je je vetverbranding wilt versnellen.

In het gratis E-book wat ik schreef, vind je tips wat je tussendoor kunt doen.

6. Doe aan krachttraining of intervaltraining

De sleutel in het verbranden van vet zit in de opbouw van spieren. De energie uit je lichaam komt uit energiefabriekjes die zich in de lichaamscellen bevinden, ook wel mitochondriën genaamd. Spiercellen bevatten de meeste mitochondriën.

Door je lichaam uit te dagen door middel van krachttraining of intervaltraining (ook wel High Intensity Interval Training of HIIT genoemd), maak je meer mitochondriën aan. Hoe meer mitochondriën een spiervezel bevat, hoe beter het uithoudingsvermogen van de spiervezel. Hoe meer spierkracht, hoe hoger je verbranding wordt.

Krachttraining en intervaltraining dragen zo bij aan een betere conditie en zo kun je je vetverbranding versnellen.

7. Zorg voor een goede nachtrust

Een goede nachtrust is heel belangrijk, omdat je lichaam zich herstelt tijdens je slaap. Het zorgt ervoor dat je insuline de volgende dag op een normaal niveau is, waardoor je niet geneigd bent om te gaan snacken. Een hoog insulineniveau zorgt ervoor dat je relatief gezien meer vetcellen aanmaakt.

Daarnaast hebben onderzoeken aangetoond dat een gemiddelde nachtrust van ten minste 7 uur slaap kan worden geassocieerd met minder eetlust en honger en een lager risico op gewichtstoename. (bron)

Een goede nachtrust betekent dat je uitgerust, fit en energiek wakker wordt. Je valt makkelijk in slaap en slaapt in één keer door. Kan jouw nachtrust wel wat verbetering gebruiken? Lees dan dit artikel: Tips om beter te slapen.

8. Ga mindful sporten of bewegen, zodat je het kunt volhouden

Beginnen met je vetverbranding versnellen is één, maar het volhouden is twee. Onze geest is nu eenmaal vol van gedachten. Wanneer je aan het sporten of bewegen bent, kun je geestelijk helemaal afgedwaald raken en geneigd zijn om eerder te stoppen. Door mindful te gaan sporten kun je het veel langer volhouden. Het werkt meditatief, je bent hierdoor enorm gefocust.

Wanneer je merkt dat je geest afdwaalt tijdens het sporten of bewegen, kun je je geest sturen om neutraal of positief te denken. Zorg dat je met je volledige aandacht bij het sporten blijft, de bewegingen die je maakt en de ademhaling. Neem de geluiden uit de omgeving in je op.

Zelf gebruik ik een aantal mantra’s tijdens het hardlopen. Lees hier meer over in het artikel: beginnen met hardlopen. Je kunt hier je eigen draai aan geven. De mantra’s die ik gebruik zijn:

Everyday, in any way, I’m getting better and better.

9. Word bewust van ademhaling

Je ademhaling gebeurt onbewust en de uitdaging zit juist in de bewustwording van je ademhaling. Stress zorgt er namelijk voor dat we onze ademhaling gaan versnellen en meer aan het inademen zijn dan uitademen. Dit terwijl de uitademing juist het belangrijkste is! Dit kun je lezen in het artikel: Ademhaling per minuut: wat is normaal?

Daarnaast is de uitademing ook erg belangrijk bij het versnellen van je vetverbranding. Tijdens de vetverbranding ontstaan een aantal bijproducten, te weten: 16% water en 84% koolstofdioxide. De koolstofdioxide adem je uit.

Wanneer je je bewust wordt van je ademhaling, kun je je focussen op een neusademhaling. Het is tijdens inspanning namelijk erg belangrijk om door je neus te blijven ademen, zowel in als uit. Je raakt dan minder snel verzuurd en zult minder last krijgen van spierpijn.

10. Drink alleen water, koffie en thee

Het overstappen van het drinken van zoete en suikerhoudende dranken op water en ongezoete koffie en thee is één van de gemakkelijkste manieren om je vetverbranding te versnellen. Zo zitten frisdranken en vruchtensappen boordevol calorieën die verder geen voedingswaarde bieden. En staat alcohol er om bekend, naast dat het veel suiker bevat, dat het je remmingen vermindert. Hierdoor ben je sneller geneigd om te gaan snacken.

Door het drinken van zoete dranken raken je bloedsuiker en insuline chronisch verhoogd. Dit heeft tot gevolg dat de alvleesklier het hele jaar aan het werk moet om insuline te produceren. De suikers worden dan opgeslagen in vet rondom de organen (visceraal vet). Dit vet is ontzettend slecht en schaadt je gezondheid, omdat het de aanmaak van ontstekingen bevordert.

water koffie en thee drinken om je vetverbranding te versnellen

Door het drinken van light dranken heb je juist meer kans om aan te komen

Een light frisdrank bevat dan wel geen calorieën, maar wel kunstmatige zoetstoffen. Deze stoffen worden door ons lichaam niet herkend. Dit heeft tot gevolg dat de kunstmatige zoetstoffen in onze vetcellen worden opgeslagen en er zo voor zorgen dat je hier juist van aankomt. Lees hier meer over in het artikel: Hoe kom ik van mijn suikerverslaving af?

Drink groene thee

Groene thee is een onovertroffen bron van antioxidanten. Daarnaast hebben onderzoekers ontdekt dat groene thee een enorme stimulans levert om je vetverbranding te versnellen. Het bevat geen calorieën en daarom kun je met een gerust hart dagelijks enkele koppen groene thee nuttigen.

11. Eet meer gezonde vetten

Wanneer je kiest voor de juiste en gezonde vetten, zorgt dit voor een voldaan gevoel. Het duurt namelijk langer om vetten te verteren en dit helpt het ledigen van de maag te vertragen. Hierdoor krijg je minder snel trek in wat nieuws.

Het kiezen van gezonde vetten begint bij de vetten die je gebruikt om je eten te bereiden. Kies voor roomboter, ghee of kokosolie. Gebruik olijfolie alleen voor het bereiden van een salade, omdat bij hoge temperaturen de goede voedingsstoffen verloren gaan. Daarnaast kun je goede en gezonde vetten vinden in avocado, noten en zaden.

De enige kanttekening is dat vetten veel calorieën bevatten, dus teveel gezonde vetten is ook weer niet gezond! Gebruik een eetlepel boter of olie bij het roerbakken en eet dagelijks niet meer dan een handje noten en zaden.

Conclusie vetverbranding versnellen

Je hebt in dit artikel maar liefst 11 manieren kunnen lezen waarmee je je vetverbranding kunt versnellen en optimaliseren. Deze manieren zijn eenvoudig toe te passen in de praktijk. Heb je nog vragen, of wil je je persoonlijke ervaring delen naar aanleiding van de tips? Wees welkom om een reactie achter te laten onder het artikel!

Chantal Duyvesteijn
Het aanpassen van je voeding is slechts een onderdeel om af te vallen en je centimeters kwijt te raken. Zorg dat je bewuste en onbewuste op 1 lijn komen te liggen door middel van (zelf)hypnose. Ik heb een gratis E-book geschreven waarin ik 85 super waardevolle tips met je deel om af te vallen zonder dieet en op gewicht te blijven. De tips uit dit boek zorgen er niet alleen voor dat je kunt afvallen, maar ook dat je beter gaat slapen, dat je veel meer energie krijgt en lekkerder in je vel gaat zitten! Met deze tips ben ik zelf 11 kilo afgevallen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *