7 kilo afvallen in 2 maanden, 5 eenvoudige regels en 85 tips!

Gemiddelde leestijd: 14 minuten
7 kilo afvallen voor en na foto van mijzelf

7 kilo afvallen is mij gelukt in 2 maanden tijd en ik deel graag de 5 regels met je om dit ook te bereiken. Deze 5 regels hebben de inspiratie gevormd voor het gratis e-book wat ik schreef met 85 tips om af te vallen. Wanneer je je aan de 5 regels houdt, zal afvallen ook voor jou eigenlijk heel eenvoudig zijn!

Waarschijnlijk had ik meer af kunnen vallen als ik geen ‘cheatday’ had ingelast. Aangezien ik nogal een suikerjunkie was, gunde ik mijzelf 1 dag per week om alles te eten wat ik wilde. En dat was meer dan 1 stukje chocola en 1 koekje…

Op deze manier was het voor mij makkelijker om mijzelf doordeweeks iets te ontzeggen, omdat er wel een andere dag in de week was waarop ik mocht ‘zondigen’. Hierdoor viel ik dus niet razendsnel af.

In dit artikel lees je de stappen die ik heb genomen en tot welk resultaat dit uiteindelijk heeft geleid. Wanneer je deze stappen volgt, kan resultaat voor jou niet uitblijven! Wil je graag meer tips hoe je kunt afvallen en op gewicht blijven? Download dan het gratis E-book via onderstaande knop.

Inhoudsopgave

7 kilo afvallen in 4 weken, 7 weken of 2 maanden

Iedereen is uniek en de één valt nu eenmaal harder af dan de ander. Van tevoren kun je dus nooit inschatten binnen hoeveel tijd je 7 kilo zult afvallen. Zelf is het mij in ieder geval gelukt om in 2 maanden tijd 7 kilo af te vallen, maar misschien lukt het jou wel in 4 weken of 7 weken! Dit is zeker mogelijk.

Dit artikel beschrijft mijn persoonlijke verhaal. Een zoektocht naar een manier om nu voor eens en voor altijd af te vallen. Een manier die vol te houden is, waarbij je jezelf niet hoeft uit te hongeren en het is toegestaan om wat lekkers te eten. Ik stuitte op een methode die wordt beschreven door Timothy Ferris (auteur van de 4-urige werkweek) in het boek Body, een lijfboek.

De methode die in dit boek beschreven wordt heet het Slow Carb Dieet. Wanneer je 7 kilo wilt afvallen, is het belangrijk dat je je houdt aan 5 regels. Wanneer je deze regels dag in dag uit volgt, is succes gegarandeerd. Er zijn namelijk vele succesverhalen bekend van mensen die onvoorstelbaar veel gewicht zijn verloren. De methode belooft zelfs een resultaat van 8 tot 10 kilo per maand!

Regel 1: Eet geen witte koolhydraten

Vermijd witte koolhydraten. Eet geen voedingsmiddelen waarin witte koolhydraten zijn verwerkt, zoals: brood, pasta, rijst, aardappelen of granen. Dit betekent ook niet de volkoren variant hiervan. Als je twijfelt of een product witte koolhydraten bevat, eet het dan niet. Koolhydraten verhinderen namelijk dat je snel kunt afvallen.

Regel 2: Eet dezelfde maaltijden

Eet dezelfde paar maaltijden dag in dag uit, vooral bij je ontbijt en lunch. Waarschijnlijk doe je dit nu ook al! Je kiest gewoon nieuwe standaardmaaltijden. Bereid in het weekend de maaltijden voor de komende week voor.

Regel 3: Drink dagelijks minimaal 3,5 liter water

Drink calorie-arm drinken! Dagelijks tenminste 3,5 liter per dag. Alleen water, zwarte koffie of thee zijn toegestaan. Pas op met light frisdranken. ‘s-Avonds een glas droge rode wijn is toegestaan! Zuivel is niet toegestaan.

Regel 4: Geen fruit

Eet geen fruit! Pas op met avocado en tomaten, deze zijn alleen in beperkte mate toegestaan. In fruit zitten natuurlijke koolhydraten. Wanneer je deze koolhydraten vermijdt, kun je snel afvallen.

Regel 5: Plan een ‘cheatday’

Plan 1 vrije dag in het weekend. Op deze dag is ALLES toegestaan, je kunt je helemaal laten gaan. Hou je wel aan 2 regels op je ‘cheatday’:

  1. Eet eiwitrijke voeding, tenminste 30 gram, binnen een uur na het wakker worden en combineer dit met peulvruchten. De eiwitten zorgen ervoor dat je de rest van de dag minder trek ervaart. Daarnaast zorgen onverteerbare vezels in peulvruchten ervoor dat je diarree kunt voorkomen. Neem bij de maaltijd wat vers geperst vruchtensap, omdat dit een gunstig effect heeft op je bloedsuikerspiegel.
  2. Drink gedurende de dag citrussap (water met schijfjes limoen of citroen) of druppel wat citroensap over je eten.

Aantal eetmomenten per dag zorgen ervoor of je 7 kunt afvallen binnen 2 maanden

Het Slow Carb Dieet schrijft voor iedere 3 uur een maaltijd te nuttigen met een maximum van 4 maaltijden per dag. Ontbijt binnen een uur na het opstaan. Voorbeeld:

07:30 ontbijt

10:30 tussendoor

13:30 lunch

16:30 diner

Toegestane voedingsmiddelen

Combineer je maaltijden met uit elk van de 3 groepen 1 element. Uit groep 3 is het toegestaan om onbeperkt te kiezen.

Groep 1 Eiwitten

Eiwit met 1 eierdooier voor de smaak

Kippenborst of dij

Biologisch rundvlees

Varkensvlees

Vis

Groep 2 Peulvruchten

Linzen

Bruine bonen

Kikkererwten

Soja bonen

Kapucijners

Kidney bonen

Witte bonen

Bruine bonen

Groep 3 Groenten

Spinazie, asperges, erwten, gemixte groenten, sla, bonen, erwten, paprika, ui, champignon, komkommer, bloemkool, broccoli.

Deze lijst is eindeloos.

Kanttekeningen bij het Slow Carb Dieet

Hoewel het Slow Carb Dieet ervoor heeft gezorgd dat ik 7 kilo kon afvallen in 2 maanden tijd, zitten er wel een aantal kanttekeningen aan deze methode. Het maakt de methode niet minder succesvol, maar werpt er wel een ander daglicht op. Dit met de kennis die ik nu bezit over wat gezonde voeding is en hoe je het beste kunt afvallen. Wat je met de kanttekeningen doet, laat ik volledig aan jou over. 🙂

Wel ontbijten versus ontbijt overslaan

Het Slow Carb Dieet schrijft voor om wel te ontbijten. Met de kennis van nu kan ik zeggen dat je door niet te ontbijten er juist voor kunt zorgen dat je lichaam overschakelt op vetverbranding. En dat is nu net de modus die je wilt bereiken, indien je net als ik van dat vervelende buikvet af wilt komen…

Lees meer over afvallen met vasten in dit artikel.

Dezelfde maaltijden eten

Het Slow Carb Dieet schrijft voor om zoveel mogelijk dezelfde maaltijden te eten. Met de kennis van nu kan ik zeggen dat je beter zo gevarieerd mogelijk kunt eten, om te zorgen dat je zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen krijgt. Ook verdient verse voeding de voorkeur.

Dieet versus afvallen zonder dieet

Een dieet kun je niet de rest van je leven volhouden. Het is belangrijk jezelf een nieuw en gezond voedingspatroon aan te leren wat je de rest van je leven kunt volhouden. Een dieet kan op de korte termijn werken, maar op de lange termijn val je vaak weer terug in oude patronen. Daarom is het belangrijk ook te kijken naar je mindset bij het afvallen.

Peulvruchten

De peulvruchten zorgden er bij mij voor dat ik een verzadigd gevoel kreeg. Toch is het niet verstandig om dagelijks peulvruchten te eten. Peulvruchten bevatten namelijk een overmaat aan saponinen en lectinen, die de darmwand beschadigen (bron). Het koken van peulvruchten maken deze stoffen gelukkig grotendeels onschadelijk. Wanneer je gevoelige darmen hebt, kun je peulvruchten beter mijden.

Cheatday

De methode schrijft voor dat je jezelf 1 dag per week compleet mag laten gaan. Uiteindelijk gaat het om het creëren van een gezond voedingspatroon. En hoewel de ‘cheatday’ er bij mij voor heeft gezorgd dat ik het uiteindelijk 3 maanden lang heb volgehouden, leer je op deze manier geen gezond voedingspatroon aan.

Je kunt je beter aan de 80/20 regel houden, 80% van de tijd eet je gezond en 20% van de tijd kies je voor wat lekkers. Kies in het weekend bijvoorbeeld voor een patatje en wat lekkers bij de koffie en hou je doordeweeks aan een gezond voedingspatroon.

7 kilo afvallen in 2 maanden, zó doe je dat! Mijn ervaring en resultaat

Door mij te houden aan de 5 regels ben ik zelf 7 kilo afgevallen binnen 2 maanden. Deze kilo’s zijn er blijvend af! Inmiddels ben ik nog meer afgevallen. Daarnaast voel ik mij veel fitter en energieker en ben ik beter gaan slapen.

Foto 1: Start, Foto 2: Na 1 maand -5 kilo, Foto 3: Na 2 maanden -7 kilo, Foto 4: Na 3 maanden -9 kilo

Dit was de volledige uitleg hoe je 7 kilo kunt afvallen. De methode heeft me geïnspireerd een gratis E-book te schrijven met 85 tips waarmee je snel en verantwoord kunt afvallen zonder dieet en op gewicht kunt blijven. De tips zijn gebaseerd op onze genetische blauwdruk en hoe we vroeger in de natuur leefden. Lees hier meer over in het artikel: Afvallen zonder dieet.

Klik op onderstaande knop om het E-book te downloaden waarop de 85 tips zijn gebaseerd om snel en verantwoord af te vallen en op gewicht te blijven. Heel veel succes met afvallen. Ik lees graag wat je van dit artikel vond in de reacties!

Chantal Duyvesteijn
Ik help mensen bij het vinden van de juiste weg naar een gezonde levensstijl. Ik ben van mening dat dit eenvoudig moet zijn en wil orde creëren in de chaos van (vaak tegenstrijdige) informatie. Het aanpassen van je voeding is slechts een onderdeel om af te vallen en je centimeters kwijt te raken. Ik heb een gratis E-book geschreven waarin ik 85 super waardevolle tips met je deel om af te vallen zonder dieet en op gewicht te blijven. De tips uit dit boek zorgen er niet alleen voor dat je kunt afvallen, maar ook dat je beter gaat slapen, dat je veel meer energie krijgt en lekkerder in je vel gaat zitten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *