Afvallen zonder sporten: meer dan 70 tips!

Gemiddelde leestijd: 14 minuten
afvallen zonder sporten linksboven

In dit artikel kun je lezen hoe je kunt afvallen zonder te sporten. Wanneer je wilt afvallen en daarbij niet wilt sporten, zijn er namelijk een aantal gouden regels. Wanneer je je hieraan houdt, zul je merken dat afvallen nog nooit zo makkelijk was. Zonder dat je je hiervoor in het zweet hoeft te werken!

In het gratis E-book wat ik schreef deel ik meer dan 70 tips met je waarmee je kunt afvallen zonder te sporten en waarmee je op gewicht kunt blijven. Met een gezonde dosis wilskracht gaat het jou daarmee net als vele anderen ook lukken om af te vallen! Zoals Marjolein, die 12 kilo afviel binnen een maand zonder te sporten en nu nog steeds op gewicht is. Dus geen jojo-effect!

Belangrijk om te vermelden is dat het wel belangrijk is om dagelijks te blijven bewegen, maar dan zonder een hoge intensiteit wat bij sporten het geval is. Dagelijks bewegen stimuleert de bloedsomloop en houdt je gewichten soepel en sterk.

De tips uit het E-book zijn terug te leiden tot een aantal gouden basisregels. Ik hoop jou hiermee te kunnen inspireren om deze regels aan te houden. Want afvallen zonder sporten is eenvoudig, wanneer je begrijpt dat het belangrijk is om terug te gaan naar onze basis. Onze basis ligt in hoe we tot 10.000 jaar geleden leefden als jagers en verzamelaars.

Inhoudsopgave

Afvallen zonder sporten: de 6 gouden basisregels

Om te kunnen afvallen zonder dat je daarbij hoeft te sporten, is het belangrijk dat je je houdt aan een aantal gouden basisregels. Deze regels vinden hun oorsprong in hoe we meer dan 10.000 jaar geleden en verder terug leefden als jager en verzamelaars. Het grootste gedeelte van het bestaan van de mens leefde de mens namelijk als jager en verzamelaar.

De dagbesteding bestond uit het verzamelen van plantaardig voedsel, wat de natuur bood in de verschillende seizoenen. De jager en verzamelaars waren dus een groot deel van de dag in beweging, zonder dat ze zich hiervoor nou echt in het zweet hoefden te werken. Sporten bestond toen namelijk helemaal nog niet. Atletiek is de eerste sport die ontstaan is en werd ongeveer beoefend rond 1.500 jaar v. Chr. (bron).

atletiek is de oudste sport die iets meer dan 3.500 jaar geleden is ontstaan

Gouden regel 1: eet natuurlijke voeding die onbewerkt is

Wist je dat ons DNA de afgelopen 10.000 jaar niet is veranderd? Dat het zelfs nog geen 0,000001% is gewijzigd? Ons leven daarentegen is simpelweg nu niet meer te vergelijken met hoe we vroeger leefden als jager en verzamelers. We eten anders, we drinken anders, we bewegen anders, we doen anders, we slapen anders en ga zo maar door.

Het lijkt lang geleden dat we 10.000 jaar geleden nog leefden als oermens. Toch moet je dit in perspectief zien. De huidige mens loopt zo’n 300.000 jaar op aarde rond. Mensachtigen bestaan al veel langer, zo’n 7 miljoen jaar. Wanneer we de veranderingen van de afgelopen 10.000 jaar en vooral de afgelopen 200 jaar op een evolutionaire tijdschaal zouden leggen, hebben veel veranderingen zeer snel plaatsgevonden. Onze genen hebben nog niet de tijd gehad om zich daaraan aan te passen.

Bewerkt voedsel

Veel van die veranderingen hebben de kwaliteit van ons leven en onze levensverwachting verbeterd, zoals de huisvesting waar we in wonen en de hygiënische omstandigheden. Bij andere veranderingen kunnen we ons afvragen of dit wel goed voor ons is. Leefden we vroeger van puur en voornamelijk plantaardig voedsel, tegenwoordig is bijna alle voeding die je in de supermarkt kunt kopen bewerkt. Bewerkt voedsel wordt door ons lichaam niet herkend, wat kan leiden tot allerlei lichamelijke klachten.

Uit onderzoek blijkt dat 70% van het supermarkt assortiment bewerkt voedsel is. (bron)

De jagers en verzamelaars konden niet terecht bij een supermarkt of de snackbar op de hoek, maar moesten jagen en verzamelen om aan voedsel te komen. Zij aten onbewerkt voedsel wat puur natuur was. Granen, brood en zuivel stonden niet op het menu. Een wilde koe liet zich namelijk niet melken en de landbouw is ongeveer 10.000 v. Chr. ontstaan.

Wanneer je wilt afvallen zonder te sporten, is het belangrijk om je aan het menu van de jager en verzamelaar te houden: wild, vis, insecten, zeewier, eieren, fruit, planten, knollen, zaden/pitten, paddenstoelen en kruiden. Deze ‘oervoeding’ past perfect bij onze genen en zal je gezondheid bevorderen. Lees in dit artikel meer over gezonde voeding.

Gouden regel 2: eet maximaal 3 keer per dag

We worden vanaf kleins af aan geleerd om regelmatig over de dag verspreid te eten: ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, diner en nog een toetje na. Dit sluit evolutionair niet aan op ons DNA. Dit kan tot allerlei lichamelijk klachten en zelfs ziekten leiden.

De jagers en verzamelaars hadden geen koelkast om eten op te slaan. En eten op vaste tijdstippen was er al helemaal niet bij. Er waren periodes dat er voedsel in overvloed was, maar er kwamen ook periodes voor dat ze weinig tot niets te eten hadden. Zo was het winterseizoen veel minder vruchtbaar en kon het zomaar voorkomen dat er geen eten te vinden was. Zo werden zij verplicht om te vasten!

Daarom is het meer dan voldoende wanneer je 3 keer per dag een maaltijd nuttigt. Wanneer je in de ochtend ontbijt, in de middag luncht en in de avond dineert creëer je 3 momenten van rust om bewust te gaan eten. Eet totdat je verzadigd bent en stop dan met eten. Luister naar de signalen die je lichaam jou geeft.

Gouden regel 3: sla een paar keer per week je ontbijt over

De algemene gedachte is dat je moet ontbijten. Dit staat haaks tegenover de oermens die soms verplicht werd om te vasten, omdat er soms dagen simpelweg niets te eten was. Het menselijk lichaam heeft zich hier dan ook op aangepast. We kunnen ons lichaam namelijk ook van energie voorzien door de voorraad energie die onder andere in ons vetweefsel is opgeslagen.

Wanneer je 16 uur lang vast, schakelt je lichaam over op vetverbranding. Een bijkomend voordeel is wanneer je lichaam overschakelt op vetverbranding, dat je vetreserves worden aangesproken wat afvallen zonder sporten mogelijk maakt! Een ander voordeel is dat je wanneer je je ontbijt overslaat, je je darmen en spijsverteringskanaal rust geeft.

Gouden regel 4: beweeg op een nuchtere maag

Bewegen op een nuchtere maag was de jager en verzamelaar absoluut niet vreemd en kwam dan ook regelmatig voor. Zij hadden geen voorraad voedsel beschikbaar in de koelkast. Er moest dus eerst op voedsel gejaagd worden en verzameld, voordat er gegeten kon worden.

Wanneer we hebben gegeten haalt ons lichaam de brandstof uit voeding (glucose). O een nuchtere maag gaan bewegen (minimaal 16 uur), zorgt ervoor dat je lichaam overschakelt op vetverbranding. Wanneer je lichaam vet verbrandt, levert dit veel meer energie op dan wanneer je lichaam glucose verbrandt.

Hoeveel energie er wordt opgewekt bij de verbranding van glucose of de verbranding van vet, wordt uitgedrukt in ATP. ATP staat voor adenosinefosfaat. De verbranding van glucose levert tussen de 30-38 ATP op, de verbranding van vet levert wel 3 keer zoveel ATP op, namelijk 100 ATP!

Meer lezen over ATP? Lees dan dit artikel.

vrouw die buiten een rondje loopt

Gouden regel 5: beweeg dagelijks minimaal een half uur

Dagelijks langdurige lichaamsbeweging was onderdeel van hoe de jagers en verzamelaars hun dagen doorbrachten, van nature beweegt de mens dus graag. De moderne mens beweegt vele malen minder, velen hebben een zittend beroep. Ons lichaam is niet aangepast aan langdurig zitten en weinig beweging.

Wanneer je een kantoorbaan hebt, zit je voor langere periodes aaneengesloten zittend achter je bureau. Daarom is het belangrijk om het stilzitten regelmatig te onderbreken. Dit doe je door ieder half uur tenminste 1 minuut te bewegen.

Wanneer je dagelijks regelmatig beweegt, versterk je je immuunsysteem. Bij afvallen is beweging erg belangrijk, dit betekent niet dat je intensief moet gaan sporten. Dagelijks een rondje wandelen (bijvoorbeeld in je pauze), thuis de trap een aantal keer op en af, huishoudelijke klussen doen en afwisselend staand gaan werken, zijn dit allemaal vormen van beweging. In het E-book geef ik diverse tips voor beweging welke je tussendoor kunt doen.

Gouden regel 6: drink dagelijks een aantal keer en niet de hele dag door

De jagers en verzamelaars dronken water vanuit waterputten en poelen. Het eerste watertappunt werd pas gerealiseerd in 1851. Ze droegen geen gevulde dopper bij zich. Soms raakten ze zelfs korte tijd uitgedroogd, wanneer er geen water voorhanden was. Wanneer ze dorst hadden, dronken ze in 1 keer een grote hoeveelheid. Ze dronken ook maar een paar keer per dag. Terwijl de huidige mens gewend is om de hele dag door kleine beetjes en slokjes te drinken.

Drink alleen water, koffie en thee. Drink geen calorie houdende dranken en eveneens geen light frisdranken. Hoewel deze dranken geen calorieën bevatten, bevatten ze wel kunstmatige zoetstoffen die ervoor zorgen dat je meer trek krijgt in zoete voeding.

Mijn ervaring met afvallen zonder te sporten

Door mij te houden aan de gouden regels en de tips uit het E-book op te volgen, ben ik zelf binnen 3 maanden 9 kilo afgevallen, waarvan de eerste 5 kilo binnen 4 weken. Ik ben afgevallen zonder hierbij te sporten, ik heb alleen gewandeld en Yoga beoefend. De kilo’s zijn er blijvend af! Daarnaast voel ik mij veel fitter en energieker en ben ik beter gaan slapen.

Dit was de volledige uitleg hoe je kunt afvallen zonder te sporten. Klik op onderstaande knop om het E-book te downloaden, waarin meer dan 70 tips betrekking hebben op afvallen zonder te sporten. Heel veel succes met afvallen en wanneer je nog vragen hebt, stel ze gerust onderaan dit artikel!

Chantal Duyvesteijn
Het aanpassen van je voeding is slechts een onderdeel om af te vallen en je centimeters kwijt te raken. Zorg dat je bewuste en onbewuste op 1 lijn komen te liggen door middel van (zelf)hypnose. Ik heb een gratis E-book geschreven waarin ik 85 super waardevolle tips met je deel om af te vallen zonder dieet en op gewicht te blijven. De tips uit dit boek zorgen er niet alleen voor dat je kunt afvallen, maar ook dat je beter gaat slapen, dat je veel meer energie krijgt en lekkerder in je vel gaat zitten! Met deze tips ben ik zelf 11 kilo afgevallen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *