Zelf kombucha maken, ontdek de voordelen van kombucha!

Gemiddelde leestijd: 8 minuten
kombucha voordelen linksboven

In dit artikel kun je lezen hoe je zelf kombucha kunt maken en ontdek je de verrassende voordelen van kombucha. Vorig jaar ontdekte ik deze wonderdrank en ik besloot dat op mijn gezonde blog over afvallen een artikel hierover niet mag ontbreken! De drank is al eeuwenoud en heeft de naam supergezond te zijn.

Maar wat is kombucha eigenlijk? Het is groene of zwarte gefermenteerde thee en wordt omarmd door mensen die met hun gezondheid bezig zijn. Je kunt het kant en klaar kopen in de winkel. Zo verkoopt Albert Heijn bijvoorbeeld blikjes van het merk Captain Kombucha en tegenwoordig heeft Zonnatura ook kombucha in het schap.

Kombucha lijkt een beetje op een frisdrank, er zit namelijk koolzuur in! Om het te maken heb je een zwam nodig. De zwam zet de thee met suiker om in koolzuur. De thee gaat als het ware fermenteren, waardoor de drank een heerlijke prik krijgt. Bij het omzetten van de suiker komt er ook wat alcohol vrij (ongeveer 1%). Tijdens het fermentatieproces komen bepaalde stoffen vrij zoals antioxidanten, aminozuren en organische zuren.

Inhoudsopgave

Kombucha: wat zijn de voordelen?

Kombucha heeft de naam een wonderdrankje te zijn, welke voordelen heeft het allemaal?

1. Bevordert de spijsvertering

Wanneer voeding is gefermenteerd, denk aan yoghurt, zuurkool en kefir, bevat het levende micro-organismen. Kombucha is een gefermenteerde thee. Tijdens het fermentatieproces ontstaan er probiotische bacteriën. Deze bacteriën kunnen helpen bij de verbetering van je spijsvertering en het in balans brengen van de darmflora.

2. Rijk aan antioxidanten

Groene thee bevat veel antioxidanten. Antioxidanten zijn stoffen die ons lichaam beschermen tegen vrije radicalen. Bij de verbranding van ons voedsel komen afvalstoffen vrij, vrije radicalen genaamd. Zonder antioxidanten zouden deze vrije radicalen onze gezonde cellen aantasten, de antioxidanten neutraliseren de vrije radicalen als het ware.

3. Bron van vitamines en mineralen

Wanneer de zwam de suikers afbreekt en omzet, worden er kleine hoeveelheden vitamines en mineralen geproduceerd, waaronder vitamine C, B1, B6 en B12.

4. Boost je immuunsysteem

Het nuttigen van darmvriendelijk voedsel kan ontstekingen in de darmen verminderen. Ons immuunsysteem huist achter onze darmen, wat je kunt lezen in dit artikel. Ontstekingen zijn het gevolg van een onbalans tussen de goede en de slechte bacteriën in onze darmen. Kombucha kan er voor zorgen dat de balans wordt hersteld.

Recept om zelf kombucha te maken

Met dit recept kun je eenvoudig zelf aan de slag om thuis kombucha te maken.

Ingrediënten:

  • 2 liter water
  • 4 zakjes Organic Green Tea van Clipper
  • 200 gram witte basterdsuiker
  • 50 ml kombucha van de vorige keer of appelazijn
  • 1 scoby (dit is de kombucha zwam)

Benodigdheden:

  • Pannetje
  • Grote glazen pot met een inhoud van ongeveer 3 liter
  • 3 Glazen flesjes met een dop om de kombucha in over te gieten
  • Zakdoek en elastiekje om de pot mee af te dekken
  • Trechter en een zeefje
  • Maatbeker

Bereiding:

  1. Giet een halve liter kokend water in een pannetje en trek hierin de groene thee voor 15 minuten.
  2. Haal de theezakjes eruit en los 200 gram witte basterd suiker op in de thee.
  3. Giet 1,5 liter koud water in de glazen pot. Doe hier 50 ml kombucha van de vorige keer bij. Wanneer je geen kombucha hebt, kun je ook appelazijn gebruiken.
  4. Giet het thee met suiker mengsel in de pot.
  5. Leg voorzichtig de zwam bovenop het mengsel.
  6. Dek de pot af met een theedoek of zakdoek met een elastiekje. Zo kan er wel zuurstof bij het mengsel komen, maar geen stof.
  7. Zet de pot op een donkere plek weg.
  8. Laat het mengsel 7-14 dagen staan om te fermenteren.
kombucha recept zo ziet het kombucha mengsel eruit met zwam

Vervolg na het fermentatieproces van 7-14 dagen:

  1. Na enkele dagen zul je zien dat er een nieuwe zwam groeit boven op het mengsel. Vanaf 7 dagen kun je de drank gaan proeven. Gebruik hiervoor een rietje en steek deze voorzichtig onder de zwam om een slokje te nemen. Wanneer je het nog te zoet vind, kun je het mengsel nog een dag of enkele dagen laten staan. Persoonlijk vind ik de kombucha het lekkerst smaken op dag 10.
  2. Schep voorzichtig de 2 zwammen in een kommetje met wat mengsel van de kombucha erbij.
  3. Giet het overige mengsel van de kombucha met een zeefje in een trechter.
  4. Giet vervolgens voorzichtig de kombucha over in de glazen flesjes en bewaar deze flesjes in de koelkast.
  5. Maak het mengsel gelijk opnieuw of bewaar de zwammen tijdelijk in de koelkast. De nieuwe zwam kun je natuurlijk ook aan iemand anders weggeven!

Tips om kombucha zelf te maken en te drinken

  • Zorg dat de glazen pot groot genoeg is voor minimaal 2 liter water, anders groeit er geen nieuwe zwam op.
  • Je kunt bij de kringloop kijken voor een grote glazen pot wanneer je deze niet hebt.
  • Ook de glazen flesjes heb ik zelf bij de kringloop gekocht (Rataplan).
  • Je kunt variëren met smaken wanneer je het zelf maakt. Kruiden en fruit geven een extra smaakje. Voeg bijvoorbeeld gember toe, blauwe bessen, grapefruit of tijm.
  • Je kunt de moederzwam verschillende keren gebruiken.
  • Koop niet zomaar ergens een zwam. Haal je zwam bij een betrouwbaar adres. Wanneer je niemand in je omgeving kent die het mengsel kan brouwen, kun je hier een zwam kopen.
  • Drink dagelijks niet meer dan 150 ml.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of heb je het recept uitgeprobeerd? Laat een reactie achter onderaan dit artikel!

Chantal Duyvesteijn
Ik help mensen bij het vinden van de juiste weg naar een gezonde levensstijl. Ik ben van mening dat dit eenvoudig moet zijn en wil orde creëren in de chaos van (vaak tegenstrijdige) informatie. Het aanpassen van je voeding is slechts een onderdeel om af te vallen en je centimeters kwijt te raken. Ik heb een gratis E-book geschreven waarin ik 85 super waardevolle tips met je deel om af te vallen zonder dieet en op gewicht te blijven. De tips uit dit boek zorgen er niet alleen voor dat je kunt afvallen, maar ook dat je beter gaat slapen, dat je veel meer energie krijgt en lekkerder in je vel gaat zitten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *