Wat is Yoga Nidra? Ontdek de 5 verrassende voordelen!

Gemiddelde leestijd: 12 minuten

In dit artikel kun je lezen wat Yoga Nidra precies is. Het beoefenen van Yoga in het algemeen kent vele voordelen. Waar Yoga allemaal wel niet goed voor is, ontdek je hier. Wanneer je op zoek bent naar nóg meer ontspanning en rust, dan is Yoga Nidra echt iets voor jou!

Yoga Nidra staat synoniem voor het ervaren van een bewuste en diepe ontspanning. Yoga betekent ‘verbinden’ en Nidra betekent ‘slaap’. Het lijkt alsof je slaapt, maar je bent je daarentegen heel erg bewust van je innerlijke wereld. Echte ontspanning komt vanuit pure rust en zonder afleiding en prikkels van buitenaf.

Voor echte en pure ontspanning is het noodzakelijk dat je je focus naar binnen richt, op je eigen bewustzijn en weg van alle prikkels. Je bewustzijn zal dan functioneren op een veel dieper niveau, waardoor je kennis kunt maken met de krachtige en onbewuste gebieden van je geest. In deze zeer ontspannen staat verleg je de focus van de externe wereld naar jouw innerlijke wereld.

Wanneer je volledig ontspannen bent, zijn je zintuigen, kritische mind en geest dit ook. Jouw kritische mind, die te pas en te onpas ergens doorheen kan tetteren, houdt zich koest en verplaatst zich naar de achtergrond. Je wordt vrij van begrippen als tijd en ruimte, je hoeft niets te beredeneren. Dat zorgt ervoor dat onze hersenactiviteit vermindert en je jezelf mentaal kunt zuiveren.

Hierdoor kun je een positieve richting geven aan je leven, door middel van het uitspreken van een ‘sankalpa’. Een sankalpa kun je vergelijken met een positieve suggestie of affirmatie die je aan jezelf uitspreekt. Lees meer hierover verderop in dit artikel!

Inhoudsopgave

Hoe beoefen je Yoga Nidra?

Je beoefent Yoga Nidra uit in de Yoga houding ‘savasana’. Dit is een houding in rust waarbij het bedoeld is dat je lichaam en geest volledig stil zijn en je ademhaling traag en kalm. Deze stilte zorgt voor een diepe ontspanning van je lichaam en geest. Deze houding wordt ook wel de lijkhouding genoemd, wat misschien wat luguber klinkt. Maar het achterliggende idee is gewoon om de ademhaling, geest en zintuigen tot volledige rust te brengen.

Je ligt tijdens deze houding op je rug op je yogamat, met je benen op heupbreedte en je voeten iets naar buiten gevallen. Je armen leg je langs je lichaam met je handpalmen omhoog gericht. Je kunt je hoofd ondersteunen met een klein/plat kussen. Zelf gebruik ik hiervoor een grote opgevouwen badhanddoek.

Een echt kussen is niet aan te bevelen, omdat het niet de bedoeling is dat je in slaap valt tijdens Yoga Nidra. Je kunt je knieholtes ondersteunen met een opgerolde handdoek, dit kan de druk op je onderrug verminderen. Tot slot leg je een dekentje over jezelf heen, zodat je het niet koud krijgt.

Tijdens de gehele sessie blijf je in dezelfde houding liggen met je ogen gesloten. Na een lange werkdag of een drukke dag kan dit ervoor zorgen dat je slaap krijgt. Het is daarom belangrijk om gefocust te blijven en vooraf de intentie uit te spreken om tijdens de sessie wakker te blijven. Maak je geen zorgen mocht je tijdens een sessie toch in slaap vallen! Dat is een teken van je lichaam dat je het nodig hebt.

Lees hier de review die ik over de online cursus Yoga Nidra schreef.

Sankalpa

Je kunt aan jezelf een positieve suggestie of affirmatie geven, waardoor je je brein kunt trainen. Het is een belangrijk onderdeel van Yoga Nidra. Aan het begin van de sessie spreek je de sankalpa 3 keer naar jezelf toe uit en hiermee kun je als het ware je persoonlijkheid een enorme positieve boost meegeven.

wat is yoga nidra doordringen tot je onderbewuste

Een sankalpa is iets wat je zelf kunt bedenken en kunt vormgeven net als een positieve affirmatie die je in de tegenwoordige tijd formuleert. Een goede Yoga Nidra cursus begeleidt jou in het vormgeven van een persoonlijke sankalpa. Een sankalpa werkt als een klein zaadje wat je direct plant in je onderbewustzijn, zonder dat je bewustzijn om de hoek komt kijken. Uiteindelijk zal dit zaadje uitgroeien tot een prachtige plant.

Tijdens een sessie is je onderbewustzijn ontvankelijk om de krachtige sankalpa te ontvangen. Een rustig en ontspannen geest zorgt ervoor dat je sankalpa veel meer effect heeft, wat ervoor zorgt dat dit leidt tot grote veranderingen!

Wat zijn de voordelen van Yoga Nidra?

Wat zijn de voordelen van Yoga Nidra en waar is Yoga Nidra goed voor?

1. Iedereen kan het doen!

Waar bepaalde Yoga houdingen niet door iedereen kunnen worden uitgevoerd, omdat ze te zwaar of intens kunnen aanvoelen. Daarentegen is Yoga Nidra iets wat iedereen kan uitvoeren. Van jonge kinderen tot senioren. Het fijne aan de techniek is dat je het niet verkeerd kunt doen. Terwijl je gaat liggen in de savasana houding, is het enige wat je hoeft te doen het luisteren naar de stem die jou begeleidt.

Mocht je desondanks tijdens een sessie in slaap vallen, maak je dan geen zorgen! Je zult nog steeds voordelen ervaren terwijl je onderbewuste de oefening opneemt. Verder is enorm laagdrempelig, omdat je geen dure accessoires nodig hebt! Zorg dat je comfortabel kunt liggen op een yoga of fitnessmat met wat ondersteuning (waarvoor je handdoeken kunt gebruiken) en een dekentje zodat je het niet koud krijgt.

2. Het verjongt je lichaam

Yoga Nidra werkt verjongend voor je lichaam, wat te maken heeft met onze hersengolven. De frequentie van je hersengolven zorgt ervoor dat je lichaam en geest in een toestand gebracht wordt die ergens ligt tussen wakker zijn en slapen. Tijdens een sessie wordt je door de verschillende frequenties van de hersengolven heen geleidt.

Een uur Yoga Nidra kan hetzelfde voordeel geven als een slaap van vier uur. Als het lichaam in deze genezende staat komt, ben je in staat de gifstoffen op cellulair niveau op te ruimen en je geest op te frissen.

3. Je kunt écht ontspannen

We denken dat we ontspannen wanneer we ‘s-avonds op de bank ploffen, terwijl we aan het Netflixen zijn. De waarheid is echter dat ons actieve (sympatische) zenuwstelsel dan nog steeds actief is, door alle drukte en prikkels van overdag. Feitelijk kan ons lichaam op deze manier niet ontspannen, omdat je nog steeds wordt geprikkeld door de TV.

Hierdoor kan je lichaam zich niet optimaal herstellen en werkt de spijtvertering niet zoals hij hoort te werken. Dit kan allerlei vervelende klachten tot gevolg hebben. Door het beoefenen van Yoga Nidra kun je écht ontspannen. Je ervaart een bewuste en diepe ontspanning van je lichaam en geest.

4. Yoga Nidra vermindert stress en angstgevoelens

Tijdens de sessie wordt je door middel van meditatie begeleidt je door een ontspanningsproces. Dit zorgt ervoor dat er een evenwicht ontstaat tussen het sympathische en parasympathische zenuwstelsel. Dit evenwicht helpt stress te verlichten, terwijl je tot rust komt.

De diepe ontspanning, die zowel fysiek, mentaal als emotioneel is, veroorzaakt een toestand waarbij je stress en spierspanning vermindert en je angstgevoelens kunt loslaten. Het ook gevoelens van geluk, rust, controle en zelfvertrouwen versterken.

Het is niet voor niets dan in veel landen Yoga Nidra wordt voorgeschreven door huisartsen, omdat het stress tegengaat!

5. Het verbetert slaap en vermindert slapeloosheid

Een slechte nachtrust leidt tot stress en dit kan nare fysieke en mentale aandoeningen tot gevolg hebben. Wanneer je Yoga Nidra voor het slapengaan beoefent, zul je sneller in slaap vallen en langer slapen.

Yoga verlaagt namelijk de golflengten van je hersenen, waardoor je in een slaapachtige toestand terecht komt. Je begint een sessie met het voelen van je lichaam, terwijl je aandachtig ademt en zodoende de ontspanningsreactie in je lichaam wordt geactiveerd. Hierdoor komen je linker- en rechterhersenhelft met elkaar in evenwicht, plus het sympathische en parasympathische zenuwstelsel.

Net als dat je een auto niet zomaar midden op de weg kunt uitschakelen, maar eerst moet parkeren en uitschakelen, moeten je hersenen en lichaam ook een proces doorlopen alvorens ze kunnen worden uitgeschakeld. Yoga Nidra traint je lichaam en geest in dit ontspanningsproces, waardoor je uiteindelijk een diepere slaap kunt bereiken.

savasana houding tijdens yoga nidra

Yoga Nidra – De ultieme ontspanning

Ervaar direct de vele voordelen van Yoga Nidra met deze online cursus en laat je begeleiden naar échte bewuste en diepe ontspanning.

Kom COMPLEET tot ontspanning! Klik hier voor een TIJDELIJKE aanbieding!
Chantal Duyvesteijn
Ik help mensen bij het vinden van de juiste weg naar een gezonde levensstijl. Ik ben van mening dat dit eenvoudig moet zijn en wil orde creëren in de chaos van (vaak tegenstrijdige) informatie. Het aanpassen van je voeding is slechts een onderdeel om af te vallen en je centimeters kwijt te raken. Ik heb een gratis E-book geschreven waarin ik 85 super waardevolle tips met je deel om af te vallen zonder dieet en op gewicht te blijven. De tips uit dit boek zorgen er niet alleen voor dat je kunt afvallen, maar ook dat je beter gaat slapen, dat je veel meer energie krijgt en lekkerder in je vel gaat zitten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *