Dit is de beste manier om af te vallen!

Op deze manier ga jij ook succesvol afvallen!

Gemiddelde leestijd: 19 minuten
nummer 1 wat staat voor de beste manier om af te vallen

Je hebt op Google gezocht naar de beste manier om af te vallen en bent bij dit artikel terecht gekomen. Je wilt het afvallen op een succesvolle manier aanpakken. Terwijl je dit artikel nu leest, word je steeds nieuwsgieriger.

Afvallen is namelijk gemakkelijk te leren. Het gratis E-book wat ik schreef met 85 tips om af te vallen is een succesvolle methode waarbij je in een relatief korte periode snel en verantwoord kunt afvallen. Ook jij kunt gemakkelijk afvallen. Je bent vastbesloten om het nu anders aan te pakken!

Wanneer je wilt afvallen, gaat dit gepaard met een gedragsverandering. Wanneer je je focus verandert, zal afvallen vanzelf gaan. Je doel is een gezonde leefstijl met gezonde voeding en voldoende beweging. Dit combineer je met het (dagelijks) overslaan van je ontbijt, door middel van vasten.

Het toepassen van de tips uit het E-book is stap 1 in jouw afvalproces. Je zult versteld staan van de resultaten binnen enkele weken! De tips zorgen naast het kwijtraken van je centimeters voor een verbetering van je algemene gezondheid: een betere nachtrust, minder stress en je immuunsysteem krijgt een enorme boost!

Wanneer je blijvend op de beste manier wilt afvallen, is een gedragsverandering het meest effectief en blijvend als je onbewuste gedrag wordt beïnvloed. Onbewuste gedragspatronen bevatten namelijk waardeoordelen en referentiekaders. Vastgeroeste gewoontes heten niet voor niets zo, ze zijn vastgeroest en met geen mogelijkheid los te krijgen. Hier lees je hoe je die hardnekkige roest kunt verwijderen.

In dit artikel gaan we daarom dan ook verder in op hoe je die gedragsverandering kunt bewerkstelligen en welke methode je hiervoor kunt gebruiken. Lees verder en laat je verwonderen door de kracht van onbewuste processen en hoe je deze kunt beïnvloeden!

Inhoudsopgave

De kracht van onbewuste processen

Wist je dat het grootste deel van je leven onbewust bepaald is? Hoogleraar psychologie Ap Dijksterhuis schreef een boek over ons (slimme) onbewuste. Hij heeft onderzocht dat we per seconde 11,2 miljoen bits aan informatie onbewust binnen krijgen. Om je een idee te geven, 1 letter staat voor 5 bits. De informatie die je per seconde binnenkrijgt staat gelijk aan 2 dikke boeken…

De 11,2 miljoen bits neem je onbewust waar, maar hoeveel denk je dat je van die 2 dikke boeken bewust waarneemt? Volgens Ap nemen we van die 11,2 miljoen bits slechts 60 bits bewust waar, oftewel 12 letters uit die 2 dikke boeken. Wanneer we alles bewust zouden waarnemen, zou je knettergek worden. Daarom werkt jouw centrale zenuwstelsel met filters.

De hoeveelheid zintuiglijke informatie die tot ons bewustzijn wordt toegelaten wordt beperkt door heel veel informatie weg te laten. Wanneer we deze filters niet zouden hebben, zou je worden overspoeld door een onuitputbare stortvloed aan niet-relevante informatie. Daarnaast filter je de informatie die je binnenkrijgt naar wat jij belangrijk vindt en wat je gelooft. Je filtert wat je ziet op jouw manier volgens jouw overtuigingen en referentiekaders.

Welke informatie er wordt weggelaten en hoe je de informatie filtert, zorgt voor hoe je over iets denkt, wat jouw mening is. De filters zorgen dus voor een ‘aangepaste’ werkelijkheid, zij vormen jouw beeld van de realiteit. Jij trekt bepaalde conclusies, wat ook wel generaliseren wordt genoemd.

Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat 2 mensen een situatie zoals een festival totaal verschillend ervaren. De één geniet van de muziek en de ander verafschuwt het. Hetzelfde festival, maar 2 totaal verschillende ervaringen. Dit komt door hoe zij de informatie filteren, wat laten zij toe en wat laten zij weg. Wat vervormen ze en welke conclusies hebben ze daaruit getrokken.

Het grootste deel van je leven wordt bepaald door onbewuste processen. Wanneer je op de beste manier wilt afvallen, is het dus belangrijk om je onbewuste processen aan te gaan pakken. Om toegang te krijgen tot je onbewuste, is het zaak je kritische mind of je kritische denken te omzeilen.

Omzeil je kritische mind door middel van hypnose

Tijdens hypnose ben je in trance. Trance is een natuurlijk verschijnsel. Iedereen ervaart dit in zijn leven. Denk maar eens aan wanneer je aan het dagdromen bent, dit is ook een vorm van trance. Wanneer je in trance bent, ben je in staat om het meest direct te kunnen leren. In trance sta je open voor verandering en groei.

Daarom is hypnose als zijnde therapie, ofwel hypnotherapie, uitermate geschikt om door te kunnen dringen tot je onbewuste. Tijdens hypnotherapie kun je individuele doelen en gedragsveranderingen bereiken. Ons bewuste zorgt voor specifieke gedachten, ervaringen of emoties op een bepaald moment.

Biologische processen zoals je ademhaling en spijsvertering verlopen volledig onbewust, zonder tussenkomst van ons bewuste. Dit geldt eveneens voor gedrag als teveel eten, roken en dwangmatige handelingen. Deze gedragingen lijken automatisch te zijn, zonder tussenkomst van ons bewuste.

In de trancetoestand door middel van hypnose is iemand in staat om op het onbewuste niveau te werken aan problemen en doelen. De hypnotherapeut geeft zorgt ervoor dat je onbewuste motivaties of het bereiken van gewenste resultaten wordt aangepakt.

de beste manier om af te vallen door middel van hypnotherapie

Bewuste en onbewuste motivatie

Wanneer je wilt afvallen, creëer je een bewuste motivatie om af te vallen. Een bewuste motivatie alleen is niet voldoende, omdat bewuste en onbewuste motivaties niet altijd in overeenstemming met elkaar zijn. Iemand die bijvoorbeeld de bewuste beslissing heeft genomen om af te vallen, kan nog steeds ongezonde keuzes blijven maken die dat doel ondermijnen. Dit komt omdat er onbewuste motivaties kunnen zijn waarvan je zelf niet bewust bent.

Onbewuste motivaties hebben in het verleden voorzien in onze basisbehoeften zoals welzijn, plezier en veiligheid. Wanneer je gedrag wilt veranderen en gezond wilt blijven eten, kan er een conflict ontstaan. In het verleden zorgde het ongezonde voedingspatroon er namelijk voor dat aan onze basisbehoeften werd voldaan. In hypnotherapie kun je de onbewuste motivaties achterhalen en hiervoor gezonde alternatieven voor in de plaats brengen die aan de basisbehoeften voldoen.

Stappenplan: de beste manier om af te vallen

In de inleiding van dit artikel heb je het al kunnen lezen, welke stappen leiden tot succesvol gewichtsverlies. Daarbij komt nog een extra stap om het stappenplan compleet te maken. De stappen die je gaat nemen, zodat je de beste manier om af te vallen bereikt, zijn:

  1. Download het gratis E-book met 85 tips.
  2. Focus op het eten van gezonde voeding en voldoende beweging.
  3. Sla (dagelijks) je ontbijt over door te gaan vasten.
  4. Ga aan de slag met je onbewuste processen. Deze stap gaan we verder uitwerken in de volgende paragraaf.

Ga aan de slag met onbewuste processen

Stap 4 van het stappenplan omvat het aan de slag gaan met je onbewuste processen. Het aanpassen van onbewust gedrag neemt minimaal 21 dagen in beslag en wanneer je gaat beginnen met afvallen is het daarom goed om tegelijk te starten met positieve affirmaties.

Wanneer je dagelijks tegen jezelf positieve affirmaties uitspreekt, neemt je onbewuste dit na verloop van tijd aan als waar. Vervolgens is het goed om jezelf af te vragen waardoor het precies is gekomen dat je te zwaar bent geworden. Vaak gaan hier emotionele blokkades uit het verleden aan vooraf.

De beste manier om af te vallen? Los emotionele blokkades uit het verleden op!

Afvallen en blijvend slank blijven, is iets wat heel veel mensen niet zomaar lukt. Waarom is dit eigenlijk zo? Om dit te illustreren waarom, beschrijf ik het verhaal van Ingrid, die kampt met 25 kilo overgewicht. Zij werd tijdens een live coachingsessie op Clubhouse gecoacht door Edwin Selij. Volgens Edwin Selij is iedereen al in hypnose. Het is geen kwestie van in hypnose gaan, maar uit hypnose komen, wat jij je probleem noemt (in dit geval overgewicht). Dan heb jij de keuze om te zijn wie je wilt zijn.

Ingrid geeft als reden aan waarom ze te zwaar is, dat ze te vaak en te veel de verkeerde dingen eet. Iedereen eet wel eens te vaak en te veel de verkeerde dingen, ook mensen die niet willen afvallen. Hoe is dit dan een probleem voor Ingrid? Bij haar zorgt het te vaak en te veel de verkeerde dingen eten ervoor dat ze 25 kilo te zwaar is geworden.

Wanneer Ingrid in de spiegel kijkt, bevalt het spiegelbeeld haar niet. Zij vindt zichzelf niet mooi en denkt dat wanneer zij 25 kilo lichter is, haar lichaam eruit zal zien zoals het eruit ‘hoort’ te zien. Ingrid heeft namelijk wel een beeld in haar hoofd van hoe mensen met haar lengte eruit ‘horen’ te zien. Toen Ingrid 25 kilo lichter was, voelde ze zich niet echt beter maar in ieder geval gezonder.

Het zou veel makkelijker zijn als ze lichter was. Want kleding is makkelijker om te kopen als je lichter bent en het is ook nog eens goedkoper. Uiteindelijk geeft Ingrid toe zichzelf ook mooier te vinden, wanneer ze 25 kilo lichter zou zijn. Maar hoe komt het dan dat afvallen nog steeds geen prioriteit is bij haar? Zit er emotioneel soms iets dwars?

Een emotionele blokkade

Bij mensen waarbij afvallen niet lukt, zit er vaak emotioneel iets dwars. Ingrid is zich in ieder geval niet bewust van iets wat haar dwars zou kunnen zitten. Zij heeft wel momenten waarop zij zich even niet zo lekker voelt en dit dan oplost door wat lekkers te gaan eten. En dit is precies waar het om draait.

Wat Ingrid op zo’n moment doet, wanneer ze zich niet lekker voelt, is de ‘pijn’ te verdoven met eten. Waar de één dat doet met eten, doet een ander dat met alcohol of bijvoorbeeld sigaretten. De pijn ga je verdoven, want dat is de makkelijkste manier. Zo heb je jezelf dit aangeleerd.

de beste manier om af te vallen is om junkfood te laten staan

In haar jeugd hebben haar ouders haar met de beste bedoelingen ‘getroost’ met eten, wanneer ze als kind bijvoorbeeld was gevallen kreeg ze een snoepje en ging het daarna weer goed. In haar tienerjaren was Ingrid nog niet te zwaar. Zij begon pas aan te komen toen ze een auto kreeg, ging werken en in de file kwam te staan.

Op die momenten verveelde ze zich en creëerde de gewoonte om te gaan eten. Het gaf haar een goed gevoel om te gaan eten, wat een fijner gevoel is dan je te moeten vervelen. Eten is om jezelf te voeden. Ingrid heeft dit verward met eten om jezelf lekker te gaan voelen. Dit kan lang goed gaan, maar kan op een gegeven moment zorgen voor overgewicht. In Ingrid haar geval toen ze een auto kreeg en in de file kwam te staan.

Heeft Ingrid het nu nog steeds nodig om te gaan eten om zich goed te voelen? Vroeger werd het eten door Ingrid geassocieerd met gezelligheid, acceptatie, samen met haar ouders op de bank met een bakje chips. Even niets ‘moeten’ en tijd voor pauze. Ze mocht op zo’n moment zichzelf zijn, zonder iets te doen, behalve dan te eten.

Als meisje van 10 jaar voelde dat heel warm en goed. Ingrid is nu 48 jaar oud. Verstandelijk weet je dat je het niet nodig hebt om je te troosten met eten. Ingrid kan volledig zijn wie ze is, ook haar kinderen accepteren haar gewoon hoe ze nu is. Dus eigenlijk heeft ze zonder te moeten eten, al bereikt wat ze wil. Maar een deel van haar weet dit nog niet, het meisje van 10 jaar oud.

Ze heeft het gevoel het niet goed genoeg te doen. Ze heeft moeilijke periodes doorgemaakt, na een scheiding en een eigen onderneming draaiende te houden. Wat Ingrid doet is haar gedrag (het gevoel hebben het niet goed te doen) te verwarren met haar identiteit (ik ben niet goed genoeg). Dat meisje van 10 denkt nog steeds dat het niet goed genoeg is.

Visualisatie oefening

Edwin vraagt Ingrid haar ogen te sluiten en op zoek te gaan naar het meisje van 10 jaar oud. Het meisje die die warmte en gezelligheid heerlijk vindt. Het meisje die er gewoon mocht zijn. Ga op zoek naar dat meisje van 10 en zeg tegen haar: “Je hebt het al geleerd. Ik kan hier nu gewoon thuis zijn, zonder dat ik eet. Je kan er mee stoppen, want we hebben het al geleerd.”

een visualisatie oefening met gesloten ogen

“Laat haar allemaal momenten zien, van nu of vorige week, dat je je heel erg op je gemak voelde, thuis met je kinderen of wat dan ook. Zonder dat je aan het eten was, maar dat je wel gelukkig was. Niemand deed wat, maar iedereen mocht er zijn. Laat die momenten aan haar zien. Kijk ik heb dit geleerd. Ik heb het al, ik ben er al! Dat laat je net zo lang zien tot zij begint te glimlachen en het begrijpt.”

Bij het tonen van de beelden komen er emoties vrij bij Ingrid, zij wordt er verdrietig van. De emotie is prima en mag er gewoon zijn. Zij kan het verdriet laten gaan, het vastpakken en het laten gaan. Totdat de jongere zelf van Ingrid glimlacht en het begrijpt. Tot het moment dat Ingrid zelf inziet, dat zij haar oude gewoonte niet nodig heeft om een connectie te voelen, om geaccepteerd te worden wie zij is.

Zij ziet nu in dat zij geleerd heeft. Het meisje van toen vond een manier die haar werd aangereikt en op dat moment was dat de perfecte oplossing. Nu kan Ingrid het op allerlei andere manieren doen en dit laat zij haar jongere zelf zien. Wanneer ze de glimlach van haar jongere zelf ziet, zegt ze tegen haar: “Ik vergeef je.” Dan geeft ze haar een knuffel.

Daarna stapt ze in Ingrid en groeit het meisje van toen op. Ze wordt 12, 13, 14, 15, 20, 25, 35, helemaal tot nu. Het meisje groeit op met het besef dat het helemaal oké is nu. Ze is prima, ze mag er zijn. Ze heeft niks nodig om er te mogen zijn. Wanneer het meisje van toen is opgegroeid en ze heeft gevoeld dat er iets is veranderd, vraagt Edwin aan Ingrid om haar ogen weer te openen.

Wanneer Ingrid nu aan eten denkt, voelt het blanco. Het voelde altijd als een strijd, nu voelt het als blanco. Het is nu gewoon klaar! Doordat Ingrid haar ogen sloot, kwam zij in een lichte trance en was zij ontvankelijk voor wat Edwin haar vertelde te doen. Na afloop kan ze het oude gevoel niet meer terughalen, er is daadwerkelijk iets veranderd!

boek je hebt het niet je doet het

Je hebt het niet, je doet het

Ingrid is gecoacht volgens het principe uit dit boek. Je hebt geen overgewicht, je doet het. Wanneer je het principe begrijpt dat je het ‘doet’, zul je gaan inzien dat je ook iets anders kunt ‘doen’!

Na het lezen van dit boek zal je leven nooit meer hetzelfde zijn.

Pak overgewicht blijvend aan na het lezen van dit boek!
Chantal Duyvesteijn
Ik help mensen bij het vinden van de juiste weg naar een gezonde levensstijl. Ik ben van mening dat dit eenvoudig moet zijn en wil orde creëren in de chaos van (vaak tegenstrijdige) informatie. Het aanpassen van je voeding is slechts een onderdeel om af te vallen en je centimeters kwijt te raken. Ik heb een gratis E-book geschreven waarin ik 85 super waardevolle tips met je deel om af te vallen zonder dieet en op gewicht te blijven. De tips uit dit boek zorgen er niet alleen voor dat je kunt afvallen, maar ook dat je beter gaat slapen, dat je veel meer energie krijgt en lekkerder in je vel gaat zitten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *