Heb je moeite met afvallen?

11 verrassende tips om niet langer te zwoegen!

Gemiddelde leestijd: 14 minuten

Wanneer je wilt afvallen, weet je diep van binnen wel dat het niet handig is om een reep chocola op te eten of die rol met koekjes. De neiging en aandrang om te snacken weerhouden jou ervan om af te vallen. Deze neiging en aandrang die je voelt is een slechte gewoonte. Dit kan op verschillende manieren getriggerd worden, bijvoorbeeld wanneer je rot hebt geslapen of wanneer dat thuiswerken met de kids om je heen even gigantisch je neus uit komt.

Je kunt nog zoveel lezen over een gezonde levensstijl, blijf mijn blogs vooral lezen dus. ­čśë Het punt is dat een slechte gewoonte wordt veroorzaakt door je onbewuste, je onderbewustzijn. Van onze dagelijkse gedachten, zijn 95% (!) onbewuste gedachten! Hier heb je dus geen invloed op. Dit verklaart dan ook waarom je moeite hebt met afvallen. Lees hier hoe je je mindset kunt veranderen.

Hoe bewust je je ook bent van een gezonde levensstijl en wat je beter wel en beter niet kunt eten en dat beweging je zal helpen bij het afvallen, dit betekent niet dat je onbewust ook al zo ver bent. Je onderbewuste kan er wel eens heel anders over denken. Je onbewuste is zelfs sterker dan je bewuste en zal altijd winnen. Gelukkig kun je je onbewuste een handje helpen door het uitspreken van positieve affirmaties.

Wanneer je dagelijks positieve affirmaties uitspreekt, neemt je onbewuste dit op een gegeven moment aan als waar. Het kan dus erg waardevol zijn om jezelf een positiever zelfbeeld in te printen, door het gebruik van bijvoorbeeld de volgende affirmaties:

  1. Ik ben trots op wie ik ben.
  2. Ik ben mooi.
  3. Ik hou van mijzelf.
  4. Ik zorg goed voor mezelf.
  5. Ik ben krachtig.
  6. Ik ben gezond.

Inhoudsopgave

Hoe check je of je ├ęcht wilt afvallen?

Wanneer je nieuwe gezonde gewoontes niet overeen komen met oude slechte gewoontes in je onbewuste, zul je door je eigen onbewuste gesaboteerd worden in je pogingen en wilskracht om af te vallen. In het begin lukt het je misschien om af te vallen, maar je komt ook weer wat aan en het gaat niet vanzelf. Je hebt moeite met afvallen.

Misschien ben je er heilig van overtuigd dat je wilt afvallen. Alles heb je al gelezen over afvallen, gezonde voeding, het aanpassen van je levensstijl en ga zo maar door. Je bent aan de slag gegaan met de 85 tips uit mijn gratis E-book waarmee je snel en verantwoord kunt afvallen zonder dieet.

Nu ben je je helemaal bewust van een nieuwe gezonde levensstijl en kat in het bakkie zou je denken! Er bestaat een manier om te checken of je onbewust ook al zo ver bent om daadwerkelijk af te vallen. Dit is de zogenoemde spiertest, ook wel toegepaste kinesiologie genoemd.

De spiertest is een fantastisch instrument om door middel van het testen van de spierspanning in de arm de onbewuste reacties van het lichaam op allerlei invloeden zichtbaar te maken. (bron) Dit komt er op neer dat je iemand, bijvoorbeeld je partner, aan jou laat vragen of je echt wilt afvallen en jij je arm omhoog houdt.

Je strekt je arm naar voren en zegt ja ik wil echt afvallen. Als je partner jouw arm niet naar beneden kan drukken, wil je ├ęcht afvallen en zal het je ook geen moeite kosten. Wanneer je partner je arm naar beneden kan drukken, ben je onbewust nog niet zo ver. Afvallen kost dan (vreselijk veel) moeite.

De spiertest moet op een bepaalde manier worden toegepast om een geloofwaardig resultaat te krijgen, wat beschreven staat in het boek: De Spiertest – wat kun je ermee? Geschreven door dr. Christa Keding, arts met aanvullende opleidingen in de psychotherapie en kinesiologie.

Wil je liever gelijk aan de slag met de spiertest zonder het lezen van een boek? Check of je echt wilt afvallen door het uitvoeren van een zelf spiertest. Bekijk hoe dat moet in onderstaande video.

Heb je moeite met afvallen en wil je je slechte gewoontes afleren?

Het afleren van een slechte gewoonte kost 30 dagen. Met deze verrassende tips hoef je niet langer te zwoegen en kun je je slechte gewoontes voorgoed vaarwel zeggen!

Verrassende tips om slechte gewoontes af te leren

1. Download het gratis e-book met 26 tips tegen snaaibuien

Wil jij de controle over het eten weer terug? In dit gratis e-book worden handvatten met je gedeeld waarmee je direct kan stoppen met emotie eten, de allerbelangrijkste oorzaak van overgewicht. Met deze handvatten kun je de patronen doorbreken.

2. Gebruik een elastiekje om je pols

Doe een elastiekje om je pols voor 30 dagen en trek er even aan op ieder moment dat je de aandrang voelt om te gaan snacken. Slechte gewoontes worden namelijk getriggerd door een stressprikkel. Wanneer je je bewust wordt van het moment dat je de aandrang voelt, maak je de slechte gewoonte steeds bewuster. Het helpt je om uit het moment te ontsnappen.

3. Gebruik een STOP bord als hulpmiddel

Een STOP bord kun je gebruiken om je auto te stoppen, maar je kunt ze ook inzetten om je slechte gewoonte te stoppen. Je kunt letters van STOP namelijk interpreteren als: Shift To Another Perception.

Herinner jezelf bij het zien van een STOP bord aan het stoppen van je slechte gewoonte en zeg tegen jezelf bij het zien van het STOP bord: Ik kan mijn snackdrang stoppen (of welke andere slechte gewoonte je dan ook wilt stoppen).

4. Schrijf een afscheidsbrief aan je slechte gewoonte

Neem definitief afscheid van je slechte gewoonte(s) in een afscheidsbrief aan jezelf. In deze brief verbreek je de relatie met je slechte gewoonte. Schrijf waarom je de slechte gewoonte wilt stoppen, dat je er helemaal klaar mee bent en dat de relatie die je eerder met de slechte gewoonte had nu echt be├źindigd is.

Bedank de slechte gewoonte voor de lessen die het jou geleerd heeft, maar leg uit dat je nu echt betere manieren hebt gevonden nu. Je bent nu namelijk een heel ander persoon dan het moment waarop je de slechte gewoonte ontwikkelde. In het Engels wordt dit ook wel een ‘Dear John Letter‘ genoemd.

5. Markeer de dag op je kalender als een bijzondere dag

Dateer de afscheidsbrief aan jezelf en markeer deze dag op je kalender als een hele bijzondere dag! Dit is namelijk de dag dat je afscheid nam van je slechte gewoonte. Wacht hier niet te lang mee, want van uitstel komt afstel. Waarom schrijf je de brief niet meteen vandaag? Vertel eventueel je vrienden en familie over deze bijzondere dag, zodat zij je verantwoordelijk kunnen houden.

6. Tel de dagen

Hou de dagen bij dat je afscheid hebt genomen van je slechte gewoonte, in je agenda, op het planbord of wat dan ook. Wees trots op jezelf voor iedere dag die er bij komt! Neem als doel de 30 dagen die het kost om een gewoonte af te leren en daarna kun je eventueel nog doortellen.

moeite met afvallen tel de dagen dat je afscheid hebt genomen van je slechte gewoonte

7. Vergeef jezelf wanneer je een terugval krijgt

Wees niet hard voor jezelf wanneer je op een dag een terugval krijgt. Pak de draad weer op en ga door. Een terugval kan een onderdeel zijn van je bewustwording. Die terugval komt en het heeft geen zin om jezelf daarvoor te straffen.

8. Vermijd situaties of personen die je triggeren

Wanneer je een slechte gewoonte wilt afleren, sta je nog niet sterk genoeg in je schoenen om verleidingen te weerstaan. Je kunt bepaalde situaties of het gezelschap van bepaalde personen daarom beter tijdelijk mijden. Kies ervoor om een etentje of afspraak af te slaan, als je weet dat het dan moeilijk kan zijn om iets te weerstaan.

9. Ga mediteren

Gedragsstrategie├źn om van slechte gewoontes en verslavende gedachten af te komen zijn minder effectief dan meditatie, is aangetoond door onderzoek. Door te mediteren richt je je aandacht op het zijn in het moment en weg van je lichaam. Na de meditatie zul je geen aandrang voelen om te snacken, want wat je zocht in je slechte gewoonte (zoals troost of liefde), gaf je aan jezelf in het moment van stilte. Daarom zal een monnik ook niet kampen met een verslaving.

Probeer dagelijks minstens 5 minuten te mediteren. Lees in dit artikel meer over de voordelen van mediteren.

10. Ga iets anders doen

Wanneer je een la hebt waar je lekkere dingen in bewaart, leg hier dan iets in wat je afleidt. Leg in de la bijvoorbeeld een boek dat je aan het lezen bent. Wanneer je de la open hebt getrokken, omdat je wilde snacken, zie je het boek liggen. Ga dan even in het boek lezen. Of ga iets anders doen, zoals een huishoudelijke klus, een wandeling maken of een spelletje met je kinderen. Je aandacht verleggen zorgt ervoor dat je minder moeite krijgt met afvallen.

11. Geef je emoties een naam en neem een momentje voor jezelf

Merk het gevoel op wat je hebt, wanneer je de aandrang hebt om te gaan snacken. Waar komt dit door? Ben je eenzaam, verveeld, geïrriteerd, boos of gefrustreerd? Ga iets doen om dat gevoel op te lossen.

Wanneer je je eenzaam voelt, bel een vriendin. Wanneer je verveeld ben, ga iets creatiefs doen zoals mindful kleuren. Wanneer je geïrriteerd, boos of gefrustreerd bent, ga mediteren. Laat je kinderen even een filmpje kijken op de TV en neem een momentje voor jezelf, zodat je de situatie daarna weer volledig onder controle hebt en kunt genieten van het moment!

Chantal Duyvesteijn
Ik help mensen bij het vinden van de juiste weg naar een gezonde levensstijl. Ik ben van mening dat dit eenvoudig moet zijn en wil orde cre├źren in de chaos van (vaak tegenstrijdige) informatie. Het aanpassen van je voeding is slechts een onderdeel om af te vallen en je centimeters kwijt te raken. Ik heb een gratis E-book geschreven waarin ik 85 super waardevolle tips met je deel om af te vallen zonder dieet en op gewicht te blijven. De tips uit dit boek zorgen er niet alleen voor dat je kunt afvallen, maar ook dat je beter gaat slapen, dat je veel meer energie krijgt en lekkerder in je vel gaat zitten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *