Wat zijn de voordelen van mediteren?

10 voordelen van meditatie

Gemiddelde leestijd: 11 minuten

Je gedachten zijn er altijd, de hele dag door. Probeer maar eens om aan niks te denken. Langer dan enkele seconden kun je dit niet volhouden! Van alle gedachten die je dagelijks hebt, is 90% onbewust en slechts 10% bewust. En van al onze gedachten zijn 80% van de gedachten overwegend negatief. Met mediteren kun je je gedachten trainen, in dit artikel ga je de voordelen van mediteren ontdekken!

Waarom zijn onze gedachten zo als ze zijn? We leven op de automatische piloot. We hebben vaste gewoontes en deze gewoontes leiden weer tot vaste gedachten. Meditatie helpt je om je bewust te worden van je gedachten.

Met meditatie vergroot je je bewustzijn en leer je jezelf beter begrijpen. Je zit als het ware ‘gevangen’ in je eigen hoofd met dagelijks dezelfde herhalende gedachten. Deze gedachten brengen jou niet waar je wilt zijn.

Je bent met je onderbewustzijn gevangen in vaste patronen en gedachten, alsof je in een zelfrijdende auto rijdt van A naar B. De auto rijdt vanzelf, hier hoef je niet over na te denken. Je hoeft alleen maar van A naar B te komen. Zo kom je iedere dag door, op de automatische piloot.

Maar er is meer dan een route van A naar B! Met meditatie leer je de auto te besturen en de de patronen te doorbreken. Buiten de route van A naar B bevinden zich alle mogelijkheden om je dromen en doelen te verwezenlijken. Je leert te begrijpen hoe je de auto kunt besturen en daarmee leer je jezelf te begrijpen.

In deze blog beschrijf ik de voordelen van meditatie.

Inhoudsopgave

Wat zijn de voordelen van mediteren?

Met mediteren kun je heel bewust in het moment zijn. Zonder iets te doen of te denken, zodat je kunt luisteren naar de stilte in jezelf. De kunst van meditatie is het controleren van je gedachten, zodat de gedachten jou niet lastig vallen. Je laat je gedachten gaan. Lees verder voor de 10 voordelen van mediteren.

Bewustwording van je ademhaling

Ademhaling is een belangrijk onderdeel van meditatie. Ademen is allesbepalend in ons leven. Het is het eerste wat we doen wanneer we geboren worden en we gaan hiermee door tot we sterven en onze laatste zucht uitademen.

De 24-uurs maatschappij waarin we leven, zorgt ervoor dat we onze ademhaling versnellen met allerlei vervelende klachten tot gevolg. Lees hier meer over in dit artikel. Door te mediteren, richt je je op de ademhaling waardoor deze weer een normale frequentie aanneemt.

Herstellen van je hormoonbalans

Stress zorgt ervoor dat je hormonen uit balans raken, wat kan leiden tot allerlei lichamelijke problemen, slaapproblemen en onbedwingbare trek. Met mediteren kun je je hormoonbalans herstellen. Wanneer je hormonen in balans zijn, zit je lekker in je vel en zit je vol met energie.

Adrenaline, cortisol, melatonine en DHEA

Onderzoek toont aan dat meditatie ervoor kan zorgen dat de adrenaline en cortisol spiegel in ons lichaam daalt, waardoor je een lagere hartslag en bloeddruk krijgt. Daarnaast kan meditatie leiden tot een hogere melatonine spiegel. Bij stress daalt de melatonine spiegel, waardoor het moeilijker wordt om in te slapen. (bron)

DHEA speelt een belangrijke rol bij stress en veroudering. DHEA vermindert ontstekingen en bevordert cellulaire gezondheid. Het wordt ook wel het hormoon van de eeuwige jeugd genoemd. Bij stress daalt het niveau van DHEA. Meditatie zorgt ervoor dat de niveaus van dit hormoon weer stijgen. Lees meer over het hormoon DHEA in dit artikel.

Verbeteren van je concentratie

Met mediteren kun je je concentratie verbeteren, waardoor je je beter kunt focussen. Met mediteren train je je gedachten, waardoor je op andere momenten je beter kunt concentreren en niet meer zo snel bent afgeleid.

man die zich focust

Verbeteren van je geheugen

Met mediteren kun je je geheugen verbeteren. Een Amerikaanse studie ontdekte dat regelmatige meditatie de hersenschors van de hersenen van de proefpersonen leek te versterken. De cortex is verantwoordelijk voor concentratie en geheugen.

Wanneer je dagelijks 20 minuten mediteert, wordt de bloedtoevoer naar de hersenen verhoogd, wat leidt tot een sterker netwerk van bloedvaten in de hersenschors. Dit versterkt de geheugencapaciteit. (bron)

Minder stress

Mediteren zorgt ervoor dat je minder stress ervaart. Je brengt je gedachten tot rust in een paar minuten waarin je de tijd neemt om even helemaal in het moment te ‘zijn’. Daarnaast daalt de adrenaline en cortisol spiegel in ons lichaam, die juist stijgen als gevolg van stress.

Alles over stress en hoe je hiermee kunt omgaan, lees je in dit artikel.

Meer compassie

Mediteren zorgt voor meer compassie. Compassie is het gevoel om anderen te helpen of te ondersteunen. Je toont begrip en vriendelijkheid en oordeelt niet. Het vergroot je mededogen en vriendelijkheid.

Meer geluk

Door te mediteren ervaar je meer geluk, omdat het de gelukshormonen endorfine en serotine activeert. Regelmatig mediteren laat je een geluksgevoel ervaren, waardoor je positiever gaat denken.

Emotionele balans

Door te mediteren ben je emotioneel in balans. Je ontdekt dat je emoties hebt, maar dat je je ze niet bent. Je ervaart een afstand tussen jouzelf en je emoties. Op deze manier kun je naar je emoties kijken, zonder dat de emoties jou raken. Wanneer je boos bent, zie je de boosheid. De boosheid is er, maar je bent niet meer boos.

Bewustzijn vergroten

Door te mediteren vergroot je je bewustzijn. Je wordt je bewust wat er zich in het lichaam afspeelt en hoe dit gebeurt. Je verruimt je geest en kun veel beter ontspannen. Hierdoor is er minder ruimte voor twijfels, omdat je veel beter met je zintuigen kunt waarnemen. Hierdoor kun je vertrouwen je eigen intuïtie.

Betere nachtrust

Zoals eerder beschreven, verhoogt meditatie de melatonine spiegel. Daarnaast helpt meditatie je hoofd tot rust te brengen, zodat je niet gaat piekeren. Je hebt ook meer kans op een diepere slaap. Je wordt uitgerust en energiek wakker!

Meditatie app

Meditation moments is een Nederlandse meditatie app die jou begeleidt tijdens het mediteren. De meditaties zijn ingesproken door Michael Pilarczyk. Op een rustgevende manier begeleidt hij je door de meditatie heen. Je kunt de basis versie van de app gratis downloaden.

De app biedt verschillende soorten meditaties: om je dag te starten, voor ontspanning, mindfulness, focus, inspiratie en om je dag mee af te sluiten. Er zijn ook speciale meditaties voor kinderen. Je kunt zelf de duur van de meditatie kiezen, een korte meditatie van 7 minuten, of een wat langere van 10 of 20 minuten.

Daarnaast biedt de app ontspannende muziek met bepaalde frequenties (hertz), wat zorgt een goede focus of heerlijke ontspanning. Klik op de afbeelding om naar de site te gaan voor een voorproefje.

Chantal Duyvesteijn
Ik help mensen bij het vinden van de juiste weg naar een gezonde levensstijl. Ik ben van mening dat dit eenvoudig moet zijn en wil orde creëren in de chaos van (vaak tegenstrijdige) informatie. Het aanpassen van je voeding is slechts een onderdeel om af te vallen en je centimeters kwijt te raken. Ik heb een gratis E-book geschreven waarin ik 85 super waardevolle tips met je deel om af te vallen zonder dieet en op gewicht te blijven. De tips uit dit boek zorgen er niet alleen voor dat je kunt afvallen, maar ook dat je beter gaat slapen, dat je veel meer energie krijgt en lekkerder in je vel gaat zitten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *