Sportscholen dicht: 17 tips

Gemiddelde leestijd: 9 minuten
sportscholen dicht tips linksboven

Vanwege de lockdown zijn helaas de sportscholen weer gesloten. Alleen buiten sporten is momenteel toegestaan. Tot 19 januari 2021 blijven de sportscholen gesloten om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen.

Om te sporten heb je geen fysieke sportschool nodig, je kunt namelijk ook buiten sporten. In de winter is het misschien lastig jezelf tot buiten sporten toe te zetten. Het is koud buiten, het kan erg donker zijn en soms is het regenachtig.

Hoe jammer het ook is dat de sportscholen dicht zijn, er is niets aan te doen. Gelukkig zijn er genoeg andere mogelijkheden om aan beweging toe te komen. Lees verder voor tips waarmee je eenvoudig kunt bewegen!

Inhoudsopgave

Beweging hoeft niet in een sportschool

Van nature beweegt de mens graag. In de oertijd leefden we als jager-verzamelaar en was beweging van belang om te overleven. De oermens zal hoogstwaarschijnlijk niet voor zijn lol een stukje zijn gaan hardlopen. De mens heeft altijd bewogen vanuit een functionele noodzaak.

Het is dus niet nodig om te bewegen in een speciaal daarvoor ingerichte sportschool met gewichten en apparaten. Om tot beweging te komen, kun je daarom functioneel gaan bewegen. Wanneer je dan ook nog iets nuttigs doet, sla je 2 vliegen in één klap!

Super eenvoudig: 17 tips om te bewegen

Hieronder vind je 19 super eenvoudige tips om je te inspireren iedere dag meer te gaan bewegen, waarmee je bij de meeste tips ook nog eens functioneel bezig bent. Twee vliegen in één klap dus!

1. Hang de was op

Hang de was op zolder te drogen aan een wasrek, in plaats van de was in de droger te doen.

2. Loop de trap 20 keer op en af

Loop dagelijks minimaal 20 keer de trap op en af. Check een keer extra of de wasmachine op zolder al klaar is en je hebt al 4 trappen te pakken.

3. Laat de auto wat vaker staan

Ga lopend of met de fiets een boodschap doen of naar de brievenbus. Laat de auto wat vaker staan.

4. Ga een stuk wandelen in plaats van op de bank koffie drinken

Ga samen met een vriendin en de kinderen een stuk lopen in plaats van thuis op de bank koffie te drinken.

5. Ga met je kinderen buiten spelen

Ga met je kinderen mee buiten spelen, tikkertje, lummelen, voetballen, verstoppertje. Laat je kinderen het spelletje bedenken en doe gezellig mee. Heb je meteen quality time met je kids en jij komt aan je beweging!

6. Beweeg tussendoor thuis of op het werk

Beweeg tussendoor met minimaal 25 squats of 50 jumping jacks.

7. Wissel zittend werken af met staand werken

Je kunt het verschil maken door zittend werken af te wisselen met staand werken. Staand gebruik je meer spierkracht en daardoor verbrand je meer calorieën. Al wissel je een jaar lang zittend werk af met staand werken, staat dit gelijk aan het calorieverbruik van 10 marathons! (bron)

8. Ga een rondje wandelen

Trek je wandelschoenen aan en ga samen met de buurvrouw, je partner of een vriendin een rondje wandelen. Wanneer je met z’n tweeën loopt, kun je het makkelijker volhouden.

9. Ga een rondje hardlopen

Trek je hardloopschoenen aan en ga joggen. Bouw het rustig op en stel jezelf elke keer een nieuw doel. Heb je een hekel aan hardlopen? Een super fijne app die je hiervoor kunt gebruiken is de gratis app Hardlopen met Evy. Probeer het een paar keer en laat je verrassen door de vooruitgang die je in korte tijd boekt!

vrouw die veters strikt om vervolgens een rondje te hardlopen

10. Ga tuinieren

Ga tuinieren, onkruid wieden, de planten en bomen snoeien en de tuin aanvegen. Heb je een plekje over in je tuin? Leg dan een eigen groente of kruidentuintje aan. Het hurken is goed voor je beenspieren en bij het snoeien of vegen worden je armspieren aangepakt!

11. Ruim je huis op.

Ruim je huis op. Je huis wordt er netjes van en jij bent in beweging. Doe dit niet 1x per week, maar hou het dagelijks bij.

12. Begin je dag met Yoga

Begin je dag met Yoga oefeningen. Met Yoga kun je ontspannende houdingen met inspannende houdingen afwisselen, het zorgt voor minder stress en een betere doorbloeding. Een online Yoga cursus volg je hier.

13. Just Dance op de Wii

Doe met je zoon of dochter Just Dance op de Wii en breng die heupen in beweging!

14. Ga touwtje springen

Volgens experts staan tien minuten touwtje springen gelijk aan wel 45 minuten hardlopen! Je traint alles in één keer: je armen, je buikspieren en je schouders.

15. Verhoog het tempo waarop je loopt

Verhoog het tempo waarop je loopt. Loop je naar de keuken? Doe het iets sneller. Bij het verhogen van je tempo, verhoogt ook je hartslag. Uiteindelijk verbrand je dan meer calorieën.

16. Ruil TV-tijd in voor een work-out

Ruil TV-tijd in voor een workout. Die Netflix serie kan echt wel wachten. Plof niet iedere avond op de bank, maar verwissel die tijd eens een keer voor een workout.

17. Doe een YouTube workout

Doe een YouTube workout van 7 minuten. Het zijn maar 7 minuten en je kids kunnen met je meedoen!

Chantal Duyvesteijn
Het aanpassen van je voeding is slechts een onderdeel om af te vallen en je centimeters kwijt te raken. Zorg dat je bewuste en onbewuste op 1 lijn komen te liggen door middel van (zelf)hypnose. Ik heb een gratis E-book geschreven waarin ik 85 super waardevolle tips met je deel om af te vallen zonder dieet en op gewicht te blijven. De tips uit dit boek zorgen er niet alleen voor dat je kunt afvallen, maar ook dat je beter gaat slapen, dat je veel meer energie krijgt en lekkerder in je vel gaat zitten! Met deze tips ben ik zelf 11 kilo afgevallen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *