Wat is gezonde voeding?

Na het lezen van dit artikel weet je alles over gezonde voeding!

Gemiddelde leestijd: 14 minuten
wat is gezonde voeding een mand met gezonde groente en kruiden

Wanneer je wilt afvallen, is het belangrijk om te beginnen bij de basis wat je eet. Wat is gezonde voeding? Mijn persoonlijke zoektocht naar wat nou eigenlijk echt gezonde voeding is, beschrijf ik in dit artikel om anderen op weg te helpen. Dit staat haaks op wat officiële instanties zoals het Voedingscentrum adviseren.

Mijn zoektocht naar goede en gezonde voeding om af te vallen begon in september 2020. Toen stuitte ik op het Slow Carb Dieet, waarmee ik 7 kilo kon afvallen binnen 2 maanden. Een koolhydraatarm dieet waarbij je voedingsmiddelen combineert uit 3 groepen: eiwitten, peulvruchten en groenten.

Vervolgens kwam ik terecht bij integraal gezondheidsexpert Adam van Buuren van Snelherstel. Hij leerde mij de principes van gezonde voeding, die hun oorsprong vinden in de oertijd. In de afgelopen 2 jaar zijn vele boeken de revue gepasseerd en heb ik zelf ook heel veel kennis opgedaan op het gebied van gezonde voeding.

In dit artikel lees je mijn bevindingen en leg ik je eerst wat beginselen uit, mede geïnspireerd door de kennis van Jorn Bosma van IkiGuides. Aan de hand van een aantal basisprincipes hoop ik het voor jou makkelijker te maken om zelf bewuste keuzes te maken voor gezonde voeding. En je zelf kunt ervaren dat je met gezonde voeding niet alleen kunt afvallen, maar ook je gezondheid enorm kunt verbeteren!

Inhoudsopgave

Waarom hebben we voeding nodig?

Ons lichaam gebruikt 3 soorten brandstof: glucose (suiker), vet of eiwitten. Eiwitten laat ik even buitenbeschouwing. Als je lichaam dit als brandstof gebruikt, ben je je eigen lichaam aan het vernielen. Dit omdat je dan je eigen spieren aan het verbranden bent.

Waarom hebben we eigenlijk voeding nodig? Vanuit de oertijd zijn er 2 hoofdredenen waarom we eten:

  1. Voeding bevat nutriënten, ook wel voedingsstoffen genaamd. Daarnaast bevat voeding genetische informatie en dit vertelt onze genen wat ze moeten doen. Hiermee kan voeding genen ‘aan’ of ‘uit’ zetten en passen we onszelf aan aan onze leefomgeving, om zo onze overlevingskansen te verhogen.
  2. Voeding heeft een energie waarde, ook wel calorieën genaamd. Deze energie zet ons lichaam om in brandstof voor onze cellen.

In de oertijd kende de oermens tijden dat voeding schaars was. De oermens haalde zijn voeding vanuit de natuur en in de wintermaanden was er veel minder voeding beschikbaar. Dus onze energievoorraad was ook beperkt en daarom moest de oermens schaars omgaan met zijn of haar energie.

De opkomst van de voedselindustrie

De modernere mens kende ook tijden dat voeding schaars was tijdens de hongerwinter in de Tweede Wereldoorlog. Dit heeft geresulteerd in de opkomst van de industriële revolutie en het creëren van calorieën in een fabriek door de voedselindustrie. Wanneer we zelf energie konden produceren, hoefden we in ieder geval nooit meer te verhongeren.

De technieken om energie te produceren zijn alsmaar doorontwikkeld en daarnaast heeft men ontdekt hoe je met fabrieksvoeding je hersenen kunt beïnvloeden, zodat er een heuse suikerverslaving op de loer ligt. Want uiteindelijk blijf de voedselindustrie een industrie met maar 1 oogmerk: het winstoogmerk.

En wat voor desastreuze gevolgen deze fabrieksvoeding voor jouw gezondheid heeft, daar staat de industrie helemaal niet bij stil. Want daar hebben we weer een andere industrie met winstoogmerk voor: Big Pharma.

De tactieken van de voedingsindustrie

De voedingsindustrie heeft naast hun hoofddoel (het behalen van zoveel mogelijk winst) een tweede doel: het onweerstaanbaar maken van de producten. De fabrieksvoeding die heden ten dage wordt geproduceerd, creëert een zodanig gelukzalig moment in je hersenen dat je je verstand even tijdelijk uitzet. De circuits in het brein die hierbij betrokken zijn, zijn dezelfde circuits als die betrokken zijn bij een verslaving.

Voeding en de opslag van energie

Omdat we in de oertijd tijden hebben gehad waarin voeding schaars was, zijn we geëvolueerd als mensen om energie op te slaan in de vorm van vet. Ook zijn we geprogrammeerd om in tijden van schaarste te pakken wat we pakken kunnen, zodat we kunnen overleven. Onze overlevingsgenen hebben een voorkeur voor zoete en vette voeding.

Zoete en vette voeding zorgen voor vetopslag en dit is weer handig voor schaarse tijden, zodat je uit je voorraad kunt putten. (bron) Dit is natuurlijk prachtig hoe moeder natuur ons lichaam ontworpen heeft. Want op deze manier hebben we een soort interne voorraadkast.

De tijden van schaarste zijn natuurlijk allang voorbij en daarom hebben we geen voeding meer nodig puur voor het leveren van energie. Het probleem is alleen dat er nu juist een overvloed is! Hierdoor kampt een groot deel van de Nederlandse bevolking met overgewicht.

Basisprincipe 1: Wat is gezonde voeding? Voeding die onbewerkt is

Gezonde voeding is onbewerkte voeding. Voeding die nog in de originele staat verkeert, zoals het oorspronkelijk tot stand is gekomen en gegroeid is. Er hebben geen bewerkingen aan het voedsel plaatsgevonden, zoals verhitten (pasteuriseren,) conserveren, voorsnijden, invriezen, drogen, persen en fermenteren.

Bewerkte voeding is onnatuurlijk, genetische gemanipuleerd, chemisch gevuld of volledig synthetisch. Hiermee is voeding belangrijke informatie voor onze genen kwijtgeraakt. Kunstmatig eten bevat geen positieve informatie voor onze genen. Sterker nog, het zorgt uiteindelijk voor een disbalans in ons lichaam.

Wil je meer weten over wat bewerkte voeding precies is? Lees dan het artikel: Wat is bewerkt voedsel? In dit artikel kun je lezen dat niet alle bewerkingen aan voedsel per definitie slecht zijn.

Basisprincipe 2: Wat is gezonde voeding? Gezonde voeding is biologisch

Gezonde voeding is biologische voeding. In de prehistorie werd er niets geteeld. De voeding kwam vanuit de natuur. Er kwamen geen bestrijdingsmiddelen of kunstmest aan te pas.

Wanneer gewassen geteeld worden op een reguliere manier, is de opbrengst per hectare het belangrijkste doel. Kunstmest laat een gewas doen exploderen en bestrijdingsmiddelen zorgen ervoor dat bijvoorbeeld een bepaalde insectenplaag wordt bestreden.

De bestrijdingsmiddelen blijven achter op het gewas en daarom is het erg belangrijk om groente en fruit te wassen. Hoe grondig je dit ook doet, er zal altijd wat achterblijven wat je binnenkrijgt.

Een gewas wat kunstmest krijgt, wordt lui en neemt daardoor minder voedingsstoffen op uit de bodem. Terwijl het gewas de belangrijke voedingsstoffen haalt vanuit de bodem. Aan de bovenkant ziet een teelt er indrukwekkend uit, maar bodemonderzoek toont een heel ander beeld.

Lees het artikel ‘Is biologisch gezonder?’ en oordeel zelf of biologisch gezonder is of niet.

Basisprincipe 3: Gezonde voeding bevat weinig koolhydraten

Gezonde voeding bevat weinig koolhydraten. Fruit bevat van nature aanwezige koolhydraten en kun je prima blijven eten. Koolhydraatrijk voedsel zoals graanproducten en zuivelproducten kun je beter laten staan of ‘met mate’ eten volgens de 80/20-regel.

Dit betekent geen brood, pasta, rijst, aardappelen, crackers, muesli, cornflakes en dergelijke. Dus ook niet de volkoren variant hiervan. Als alternatief kun je kiezen voor de zoete aardappel in plaats van de gewone aardappel en quinoa in plaats van rijst en pasta. Als ontbijt is havermout (havervlokken) een goed alternatief.

Basisprincipe 4: Gezonde voeding is groente en fruit

Gezonde voeding is groente en fruit. De nadruk ligt op het eten van verschillende soorten groenten en fruit. Groente en fruit bevat van nature aanwezige onverteerbare vezels, die belangrijk zijn voor onze darmen. Daarnaast bevatten ze belangrijke voedingsstoffen (nutriënten) en bioactieve stoffen.

diverse soorten fruit

Medicijnen zijn veelal gebaseerd op nagemaakte bioactieve stoffen. In de prehistorie was er natuurlijk geen apotheek beschikbaar. Door het eten van verschillende soorten groenten en fruit had de holbewoner van nature een grote hoeveelheid bioactieve stoffen aanwezig in zijn lichaam.

Niet voor niks bestaat de oosterse geneeskunde voor een groot deel uit kruidengeneeskunde. De kruidengeneeskunde is gebaseerd op het terugbrengen van de balans in het lichaam door middel van in de natuur aanwezige kruiden.

Gezonde voeding bestaat uit meer dan 2 ons groente per dag, omdat groente en fruit een belangrijk onderdeel zijn. Het eten van een kilo groente en fruit lijkt heel veel, maar daar zit je zo aan.

Basisprincipe 5: Gezonde voeding is arm aan antrinutriënten

Gezonde voeding is arm aan antrinutriënten, omdat deze een nadelige invloed op je immuunsysteem kunnen hebben. Schadelijke antrinutriënten zijn: lectinen en glycoalkaloïden.

Lectine bindt zich aan specifieke koolhydraatstructuren en is daardoor in staat zich specifiek te binden aan cellen en van daar uit biochemische reacties te initiëren. (bron) Dit kan leiden tot een verzwakte barrière in de darmen. Lectine is onder andere aanwezig in granen, nachtschadeplanten en peulvruchten.

Het eten van granen, nachtschadeplanten en peulvruchten kan daarom vervelende gevolgen hebben voor je lichaam. Wanneer je gezonde voeding eet en lichamelijke klachten ervaart, kan dit een puzzelstukje van belang zijn.

Glycoalkaloïden behoren tot een groep giftige stoffen die van nature aanwezig zijn in nachtschadeplanten en peulvruchten. De stoffen zijn vergelijkbaar met zeep. Wanneer ze met water in aanraking komen, vormen ze zeep en kunnen daarmee de darmwand aantasten.

Pas op met nachtschadeplanten

Tot de nachtschadeplanten behoren de paprika’s, tomaten, aubergines, aardappelen, pepers, zwarte bessen en gojibessen. Hoe rijper de vruchten zijn, hoe minder antrinutriënten deze bevatten.

De natuur heeft deze oplossing zelf bedacht, ter voorkoming van het eten van onrijpe vruchten. De rijpheid van vruchten is te zien aan de kleur. Groene tomaten en paprika’s bijvoorbeeld zijn niet rijp. Rode zongerijpte tomaten en rode paprika’s bevatten weinig antrinutriënten.

Basisprincipe 6: Gezonde voeding is eitwitrijk en rijk aan gezonde vetten

Gezonde voeding is eiwitrijk en rijk aan gezonde vetten. Belangrijke eiwitbronnen zijn vlees, vis en eieren. Daarnaast zijn noten en zaden ook een belangrijke bron van eiwitten. Ze bevatten wel veel calorieën. Wanneer je wilt afvallen, is het niet aan te bevelen dagelijks meer te nemen dan een handje met noten (ongeveer 35 gram).

Kies liever voor wilde vis dan voor gekweekte vis, hier zit namelijk veel verschil tussen. Wil je hier meer over weten, raadpleeg dan de website: www.goedevis.nl.

Eiwitrijke producten zijn naast vlees, vis, eieren, noten en zaden ook de volgende producten: groene bladgroente, quinoa, champignons en avacado.

Producten die rijk aan gezonde vetten zijn, zijn: avocado, vis, noten, olijfolie, kokosvet, ghee en >85% pure chocolade.

Chantal Duyvesteijn
Het aanpassen van je voeding is slechts een onderdeel om af te vallen en je centimeters kwijt te raken. Zorg dat je bewuste en onbewuste op 1 lijn komen te liggen door middel van (zelf)hypnose. Ik heb een gratis E-book geschreven waarin ik 85 super waardevolle tips met je deel om af te vallen zonder dieet en op gewicht te blijven. De tips uit dit boek zorgen er niet alleen voor dat je kunt afvallen, maar ook dat je beter gaat slapen, dat je veel meer energie krijgt en lekkerder in je vel gaat zitten! Met deze tips ben ik zelf 11 kilo afgevallen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.