Wat is gezonde voeding?

Na het lezen van dit artikel weet je alles over gezonde voeding!

Gemiddelde leestijd: 12 minuten
foto van Yvonne van Stigt

In dit artikel leg ik uit wat gezonde voeding is, zodat je een gezond eetpatroon kunt creëren waarmee je kunt afvallen. De principes voor gezonde voeding vinden hun oorsprong in de oertijd.

De basis die hieraan ten grondslag ligt, komt uit het boek Oerslank van Yvonne van Stigt. Ik ben zelf namelijk geen voedingsdeskundige. Yvonne heeft al meer dan 20 jaar ervaring in het begeleiden van mensen naar een gezond en slank lichaam op basis van oervoeding.

Yvonne is afgestudeerd in de klinische Psycho Neuro Immunologie. Zelf heeft zij een lang pad bewandeld op zoek naar een gezond lichaam en een gezonde geest.

Daarmee heeft ze een oplossing gevonden voor haar eigen lichamelijke problemen, die in de reguliere gezondheidszorg niet konden worden opgelost. Ieder mens en ieder lichaam is anders en reageert anders op voeding. Ik kan me erg vinden in haar missie om je eigen handleiding te ontdekken.

“Ik pleit niet meer voor de schijf van 5, maar voor de schijf van je eigen lijf!”

Yvonne van Stigt

Ik leg je uit wat gezonde voeding is aan de hand van een aantal principes. Op deze manier hoop ik het voor jou makkelijker te maken om zelf bewuste keuzes te maken voor gezonde voeding. Zodat je zelf kunt ervaren wat deze gezonde voeding met je lichaam doet!

Inhoudsopgave

Gezonde voeding is onbewerkt

Gezonde voeding is onbewerkte voeding. Voeding die nog in de originele staat verkeert, zoals het oorspronkelijk tot stand is gekomen en gegroeid is. Er hebben geen bewerkingen aan het voedsel plaatsgevonden, zoals verhitten (pasteuriseren,) conserveren, voorsnijden, invriezen, drogen, persen en fermenteren.

Wil je meer weten over wat bewerkte voeding precies is? Lees dan het artikel: Wat is bewerkt voedsel? In dit artikel kun je lezen dat niet alle bewerkingen aan voedsel per definitie slecht zijn.

Gezonde voeding is biologisch

Gezonde voeding is biologische voeding. In de prehistorie werd er niets geteeld. De voeding kwam vanuit de natuur. Er kwamen geen bestrijdingsmiddelen of kunstmest aan te pas.

Wanneer gewassen geteeld worden op een reguliere manier, is de opbrengst per hectare het belangrijkste doel. Kunstmest laat een gewas doen exploderen en bestrijdingsmiddelen zorgen ervoor dat bijvoorbeeld een bepaalde insectenplaag wordt bestreden.

De bestrijdingsmiddelen blijven achter op het gewas en daarom is het erg belangrijk om groente en fruit te wassen. Hoe grondig je dit ook doet, er zal altijd wat achterblijven wat je binnenkrijgt.

Een gewas wat kunstmest krijgt, wordt lui en neemt daardoor minder voedingsstoffen op uit de bodem. Terwijl het gewas de belangrijke voedingsstoffen haalt vanuit de bodem. Aan de bovenkant ziet een teelt er indrukwekkend uit, maar bodemonderzoek toont een heel ander beeld.

Lees het artikel ‘Is biologisch gezonder?’ en oordeel zelf of biologisch gezonder is of niet.

Gezonde voeding bevat weinig koolhydraten

Gezonde voeding bevat weinig koolhydraten. Fruit bevat van nature aanwezige koolhydraten en kun je prima blijven eten. Koolhydraatrijk voedsel zoals graanproducten en zuivelproducten kun je beter laten staan of ‘met mate’ eten volgens de 80/20-regel.

Dit betekent geen brood, pasta, rijst, aardappelen, crackers, muesli, cornflakes en dergelijke. Dus ook niet de volkoren variant hiervan. Als alternatief kun je kiezen voor de zoete aardappel in plaats van de gewone aardappel en quinoa in plaats van rijst en pasta. Als ontbijt is havermout (havervlokken) een goed alternatief.

Gezonde voeding is groente en fruit

Gezonde voeding is groente en fruit. De nadruk ligt op het eten van verschillende soorten groenten en fruit. Groente en fruit bevat van nature aanwezige onverteerbare vezels, die belangrijk zijn voor onze darmen. Daarnaast bevatten ze belangrijke voedingsstoffen (nutriënten) en bioactieve stoffen.

diverse soorten fruit

Medicijnen zijn veelal gebaseerd op nagemaakte bioactieve stoffen. In de prehistorie was er natuurlijk geen apotheek beschikbaar. Door het eten van verschillende soorten groenten en fruit had de holbewoner van nature een grote hoeveelheid bioactieve stoffen aanwezig in zijn lichaam.

Niet voor niks bestaat de oosterse geneeskunde voor een groot deel uit kruidengeneeskunde. De kruidengeneeskunde is gebaseerd op het terugbrengen van de balans in het lichaam door middel van in de natuur aanwezige kruiden.

Gezonde voeding bestaat uit meer dan 2 ons groente per dag, omdat groente en fruit een belangrijk onderdeel zijn. Het eten van een kilo groente en fruit lijkt heel veel, maar daar zit je zo aan.

Gezonde voeding is arm aan antrinutriënten

Gezonde voeding is arm aan antrinutriënten, omdat deze een nadelige invloed op je immuunsysteem kunnen hebben. Schadelijke antrinutriënten zijn: lectinen en glycoalkaloïden.

Lectine bindt zich aan specifieke koolhydraatstructuren en is daardoor in staat zich specifiek te binden aan cellen en van daar uit biochemische reacties te initiëren. (bron) Dit kan leiden tot een verzwakte barrière in de darmen. Lectine is onder andere aanwezig in granen, nachtschadeplanten en peulvruchten.

Het eten van granen, nachtschadeplanten en peulvruchten kan daarom vervelende gevolgen hebben voor je lichaam. Wanneer je gezonde voeding eet en lichamelijke klachten ervaart, kan dit een puzzelstukje van belang zijn.

Glycoalkaloïden behoren tot een groep giftige stoffen die van nature aanwezig zijn in nachtschadeplanten en peulvruchten. De stoffen zijn vergelijkbaar met zeep. Wanneer ze met water in aanraking komen, vormen ze zeep en kunnen daarmee de darmwand aantasten.

Pas op met nachtschadeplanten

Tot de nachtschadeplanten behoren de paprika’s, tomaten, aubergines, aardappelen, pepers, zwarte bessen en gojibessen. Hoe rijper de vruchten zijn, hoe minder antrinutriënten deze bevatten.

De natuur heeft deze oplossing zelf bedacht, ter voorkoming van het eten van onrijpe vruchten. De rijpheid van vruchten is te zien aan de kleur. Groene tomaten en paprika’s bijvoorbeeld zijn niet rijp. Rode zongerijpte tomaten en rode paprika’s bevatten weinig antrinutriënten.

Gezonde voeding is eitwitrijk en rijk aan gezonde vetten

Gezonde voeding is eiwitrijk en rijk aan gezonde vetten. Belangrijke eiwitbronnen zijn vlees, vis en eieren. Daarnaast zijn noten en zaden ook een belangrijke bron van eiwitten. Ze bevatten wel veel calorieën. Wanneer je wilt afvallen, is het niet aan te bevelen dagelijks meer te nemen dan een handje met noten (ongeveer 35 gram).

Kies liever voor wilde vis dan voor gekweekte vis, hier zit namelijk veel verschil tussen. Wil je hier meer over weten, raadpleeg dan de website: www.goedevis.nl.

Eiwitrijke producten zijn naast vlees, vis, eieren, noten en zaden ook de volgende producten: groene bladgroente, quinoa, champignons en avacado.

Producten die rijk aan gezonde vetten zijn, zijn: avocado, vis, noten, olijfolie, kokosvet, ghee en >85% pure chocolade.

Gezonde recepten als je wilt afvallen

Misschien heb je nog niet zoveel inspiratie voor het bereiden van gezonde recepten, omdat je gewend bent altijd dezelfde maaltijden te bereiden. Daarom heb ik een aparte pagina op mijn website die regelmatig wordt aangevuld met gezonde recepten. De receptenpagina vind je in het hoofdmenu.

Wanneer je liever een receptenboek met heel veel gezonde recepten wilt, zijn de volgende boeken een aanrader:

boek oergezond het jaar rond van yvonne van stigt

Oergezond het jaar rond!

In dit boek vind je voor iedere week van het jaar een dagmenu. Daarnaast vind je in dit boek oefeningen, omdat beweging natuurlijk ook een belangrijk onderdeel is wanneer je wilt afvallen. De oefeningen kun je allemaal thuis doen.

De menu’s zijn aangepast op de seizoenen. Het boek is daarom een super handig middel om het hele jaar inspiratie op te doen voor gezonde maaltijden.

Samen met Stefan Alfons heeft Yvonne van Stigt dit boek geschreven. Stefan is een personal en mental coach.

Klik hier om direct het boek te kopen!
boek oergondisch genieten

Oergondisch genieten

In dit boek vind je meer dan 250 recepten!

Het boek bevat heel veel kennis over gezonde voeding. De hoeveelheid recepten zorgt voor heel veel inspiratie om je ontbijt, lunch of diner te bereiden.

Yvonne schreef dit boek samen met Ria Penders. Ria heeft als orthomoleculair diëtist al bijna 30 jaar ervaring.

Klik hier om direct het boek te kopen!
cover oerslank boek

Oerslank

Leer je eigen unieke handleiding kennen wat leidt naar een gezond en slank lichaam. Niet voor even maar voor altijd. Aan de hand van verschillende puzzelstukken leer je een compleet beeld van je lichaam te vormen.

Wanneer je net even wat meer wilt leren over de effecten van gezonde voeding op je lichaam.

Klik hier om direct het boek te kopen!
Chantal Duyvesteijn
Ik help mensen bij het vinden van de juiste weg naar een gezonde levensstijl. Ik ben van mening dat dit eenvoudig moet zijn en wil orde creëren in de chaos van (vaak tegenstrijdige) informatie. Het aanpassen van je voeding is slechts een onderdeel om af te vallen en je centimeters kwijt te raken. Ik heb een gratis E-book geschreven waarin ik 85 super waardevolle tips met je deel om af te vallen zonder dieet en op gewicht te blijven. De tips uit dit boek zorgen er niet alleen voor dat je kunt afvallen, maar ook dat je beter gaat slapen, dat je veel meer energie krijgt en lekkerder in je vel gaat zitten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *