Wat zijn de voordelen van koud douchen?

Na 10 dagen minder stress, meer energie en meer innerlijke rust!

Gemiddelde leestijd: 14 minuten

Tijdens het lezen van het boek Body, een lijfboek van Timothy Ferriss las ik over het blootstellen van je lichaam aan kou, wanneer je wilt afvallen. Ik had al wel eens gehoord dat koud douchen voordelen zou hebben en gezond zou zijn. Maar om eerlijk te zijn, stond koud douchen me totaal niet aan. Zoiets doe je toch niet voor je lol?

Wanneer je overgewicht hebt, heb je ‘wit’ vet. Er bestaat ook ‘bruin’ vet. Baby’s worden geboren met relatief veel bruin vet. Baby’s bewegen nog nauwelijks en het bruine vet stelt de baby in staat zichzelf warm te houden.

Mijn dochter van 4 trekt uit school haar kleren uit en gaat lekker spelen in haar ondergoed. Wanneer ze naar buiten gaat, gaat ze gerust in haar blote armen en benen. Koud heeft ze het namelijk niet! Die heeft dus nog genoeg bruin vet.

Bruin vet wordt ook wel ‘vetverbrandend vet‘ genoemd en bevat mitochondriën. Mitochondriën (meestal geassocieerd met spierweefsel) produceren ATP en verbranden vet in spierweefsel. De overtollige calorieën die anders in je vetrollen terecht zouden komen, worden door bruin vet verbrand in de vorm van warmte.

Kou zorgt ervoor dat het bruine vet wordt geactiveerd en warmte produceert door middel van het verbranden van vet en glucose. Daarnaast zorgt de kou ervoor dat wit vet kan worden omgezet in bruin vet.

Mijn interesse was natuurlijk gewekt! Na een work-out in de ochtend, was ik genoeg opgewarmd om de koude douche te trotseren. Het ging me makkelijker af dan ik dacht. Wel stond ik naar adem happend onder de koude douche. Ik heb dit een aantal keer na het sporten gedaan, maar maakte er (nog) geen gewoonte van.

Ben je benieuwd of koud douchen gezond is en wat de wetenschappers hiervan zeggen? Lees dan dit artikel.

Inhoudsopgave

De Wim Hof Methode

Totdat ik me begon te verdiepen in ademhaling en begon te lezen over de Wim Hof Methode. Wim Hof staat ook wel bekend als ‘The Iceman’. Hij is in staat om met zijn lichaam enorme kou te kunnen trotseren. Hij heeft hiervoor een speciale techniek ontwikkeld die iedereen kan aanleren.

Het is dus niet iets wat alleen Wim Hof kan, iedereen kan het leren. Het is een techniek die hij zelf heeft ontwikkeld vanaf zijn 17e en de afgelopen tientallen jaren heeft verfijnd. De techniek bestaat uit 3 fundamenten: Adem, Geest en Kou.

Koud douchen met de Wim Hof Methode

Je kunt het koud douchen rustig opbouwen en eerst beginnen met een heerlijke warme douche zoals je gewend bent. Je dagelijkse douche routine doe je gewoon lekker met de warme kraan aan. Als je klaar bent met je routine, begin je bewust te ademen.

Adem diep in en adem rustig en langzaam uit. Je ademt dus langer uit dan dat je inademt. Doe dit ongeveer 6 keer voordat je de kraan naar koud water draait. In het begin zul je naar adem happen als je het koude water voelt!

De kunst zit hem in het rustig en beheerst blijven ademen wanneer je het koude water op je lichaam voelt. In het begin is dit natuurlijk best even wennen. Je hoeft niet meteen vol onder de koude douche te gaan staan.

Je kunt eerst je armen onder de koude douche afspoelen en het koude water over je armen wrijven. Doe dit daarna bij je benen. Nu je aan het koude water bent gewend, kun je volledig onder de koude douche stappen. Let op je ademhaling! Diep inademen en rustig en langzaam uitademen.

Zo kun je het koude douchen langzaam gaan opbouwen. Wil je profiteren van de voordelen van koud douchen? Maak hier dan een dagelijkse gewoonte van en doe voorafgaand aan de koude douche de ademhalingsoefening van Wim Hof.

Ademhalingstechniek volgens de Wim Hof Methode

Bij de methode van Wim Hof ligt de nadruk op een diepe en krachtige inademing tot diep in de buik en borst, waarna je vervolgens rustig en beheerst uitademt. De techniek behelst 3 of 4 rondes van ongeveer 30 volledige ademhalingen, gevolgd door een adempauze. De adempauze volgt op de uitademing.

Na de adempauze adem je volledig in en hou je je adem in voor 15 seconden. Daarna begint ronde 2.

Het is mogelijk om na de uitademing je adem in te houden, omdat dit vooraf is gegaan aan 30 diepe inademingen waarmee je je lichaam als het ware heel veel zuurstof hebt toegediend.

Je zult merken dat je na ronde 2 en 3 langer je adem kunt inhouden. In onderstaande YouTube video vind je een beginnersoefening voor deze ademhalingstechniek.

Wat zijn nu eigenlijk de voordelen van koud douchen?

De voordelen die hier worden beschreven, zijn voordelen die je kunt behalen wanneer je koud douchen combineert met een bewuste ademhaling.

Koud douchen kan je helpen wanneer je wilt afvallen. Bij overgewicht heb je (bijna) alleen maar wit vet. Wit vet is niet functioneel. Je hebt al kunnen lezen dat door je lichaam bloot te stellen aan kou, je wit vet kunt omzetten in bruin vet. Bruin vet is functioneel en houd je lichaam warm. Het helpt je vet en glucose te verbranden.

Door de ademhalingstechniek toe te passen, gaat er meer zuurstof naar de mitochondriën. Hierdoor worden er meer ATP-molecolen geproduceerd, waardoor je uiteindelijk minder honger ervaart! Je haalt letterlijk je energie vanuit de lucht.

Wanneer je een koude douche neemt, reageert je lichaam hier natuurlijk op. Het koude water zorgt ervoor dat de bloedvaten vernauwen en er alleen nog bloed stroomt naar de vitale organen. Je traint hiermee als het ware je bloedvaten, ze worden hiermee geactiveerd. Na de koude douche openen de vaten zich weer en komt de bloeddoorstroming door je hele lichaam weer op gang.

Je kunt daardoor je eigen lichaam beter warm houden, wanneer je koude douches neemt. Omdat je hiermee je bloedvaten traint. Ons lichaam reageert op kou en warmte, de bloedvaten gaan open en dicht. Je wordt vanzelf warm wanneer je het koud hebt. Je kunt je eigen lichaamsthermostaat bedienen.

Wanneer je minimaal 10 dagen achter elkaar dagelijks een koude douche hebt genomen, daalt je hartslag aanzienlijk. Het hart hoeft niet meer zo krachtig te pompen om het bloed door je lichaam te laten stromen. Een lagere hartslag betekent minder stress.

Naast minder stress, kun je eventuele stress ook beter aan, omdat je meer innerlijke rust ervaart. Er komt meer bloed in de diepere delen van je hersenen, die normaal alleen geactiveerd worden wanneer je een doorgewinterde meditatie beoefenaar bent.

Een koude douche werkt heel rustgevend voor je hoofd. Wanneer het koude water over je lichaam stroomt, zullen alleen je gedachten bij de kou zijn en je ademhaling, zodat je de kou kunt trotseren. Je bent niet bezig met wat er allemaal die dag moet gebeuren, je hebt geen tijd om na te denken. Je maakt letterlijk je hoofd leeg.

Je leert dat je geest sterker is dan je lichaam. Hoe langer je koud doucht, hoe minder het pijnlijke gevoel wordt wat je lichaam ervaart wanneer je onder de koude straal gaat staan. Wanneer je de dag begint met een koude douche, begin je de dag vol energie! Je krijgt de controle terug over je lichaam en zorgt ervoor dat lichaam en geest in balans komen.

De ademhalingsoefeningen in combinatie met het koude douchen zorgen voor een positieve invloed op je immuunsysteem. Bekijk onderstaande geanimeerde video waarin dit duidelijk wordt uitgelegd.

Het boek ‘De Wim Hof Methode’

boekcover de wim hof methode

Laat je inspireren door de Wim Hof Methode

Je leest het gepassioneerde levensverhaal van Wim Hof, iemand die enorm van het leven geniet, maar ook diepe dalen heeft gekend in zijn leven.

Er wordt uitgebreid uitgelegd hoe de methode precies werkt en je de methode kunt toepassen door het langzaam op te bouwen.

De methode is wetenschappelijk onderbouwd, de resultaten van de diverse onderzoeken zijn werkelijk waar sensationeel.

Er staan vele praktijkvoorbeelden in van mensen met reuma, artritis of de ziekte van Crohn, die door middel van deze methode inmiddels klachtenvrij door het leven gaan, nadat zij jaren met deze klachten hebben geleefd.

Het is niet alleen een boek over de invloed op je gezondheid, het kan ook dienen wanneer je je wilt verbinden met je innerlijke kracht en de touwtjes van je leven in eigen handen wilt nemen.

De Wim Hof Methode, verbind je met je innerlijke kracht
Chantal Duyvesteijn
Het aanpassen van je voeding is slechts een onderdeel om af te vallen en je centimeters kwijt te raken. Zorg dat je bewuste en onbewuste op 1 lijn komen te liggen door middel van (zelf)hypnose. Ik heb een gratis E-book geschreven waarin ik 85 super waardevolle tips met je deel om af te vallen zonder dieet en op gewicht te blijven. De tips uit dit boek zorgen er niet alleen voor dat je kunt afvallen, maar ook dat je beter gaat slapen, dat je veel meer energie krijgt en lekkerder in je vel gaat zitten! Met deze tips ben ik zelf 11 kilo afgevallen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *